Marketingbudget

Hoe bepaal je het juiste marketingbudget?

Hoe is een marketingbudget opgebouwd?

Marketing managers en Chief Marketing Officers (CMO’s) werken met jaarlijkse marketing budgetten. De manier waarop de budgetten zijn opgebouwd is de laatste jaren sterk veranderd, er is meer nadruk komen te liggen op marketing technology en innovatie. Tegelijkertijd is er minder geïnvesteerd in talent. Een mooie weergave vind je in de volgende grafiek (bron: chiefmartech.com):

Als je CMO bent, is het bepalen van je marketing budget op allerlei manieren mogelijk, daarover lees je meer onderaan de pagina. In 2018 werd gemiddeld 11,2% van de totale omzet van bedrijven uitgegeven aan marketing. Gartner heeft veel onderzoek gedaan naar de bestedingen van CMO’s en schrijft een jaarlijks rapport (zie Gartner.com). Een samenvatting van het rapport van 2018/2019 wordt mooi verwoord in deze video:

Bij Marketing Guys ondersteunen we veel marketing managers met input om een juist marketing budget op te stellen.

Bekijk onze resources:

Hoe bepaal je de hoogte van een marketingbudget?

In het proces van KPI definitie komt de vraag rondom budget uiteraard naar boven. Eerder meldde ik al dat bijna 30% aan martech wordt uitgeven. Logisch dat je goed moet nadenken over het vaststellen van het juiste budget. Hoe stel je als CMO eigenlijk een marketingbudget op? Hiervoor kun je 4 methoden gebruiken:

    1. Percentage van de omzet: in veel bedrijven wordt met deze methode gebruikt. Jaar op jaar stel je een vast percentage van de omzet beschikbaar als marketingbudget. Deze manier van budgetteren houdt geen rekening met je strategie. Een aantal aanbevelingen hierin:
      • Nieuwe bedrijven (max 5 in business) stellen 12-20% van de omzet als marketingbudget beschikbaar
      • Bedrijven die meer dan 5 jaar bestaan stellen 6-12% van de omzet als marketingbudget beschikbaar.
      • B2B bedrijven alloceren 7-8% als marketingbudget.
      • B2C bedrijven alloceren 9% als marketingbudget.
    2. Top-down: in andere organisaties wordt vanuit de directie een vast marketingbudget gehanteerd waarmee je het moet doen.
    3. Match de concurrentie: in een aantal branches (denk bijvoorbeeld aan IT, SaaS, ISPs en telecom) wordt een marketingbudget vastgesteld op basis van de budgetten die concurrenten hanteren.
    4. KPI gedreven: de laatste manier is wat ons betreft de beste. Op basis van je doelstellingen formuleer je een budget. Hiervoor breng je op een gedetailleerde manier de kosten per conversie in kaart op basis van de nul-meting die je al hebt gedaan. Je kunt bijvoorbeeld terugrekenen hoeveel tijd en geld het heeft gekost om een conversie te bereiken die een bepaalde waarde heeft opgeleverd. Denk hierbij aan kosten voor de contentcreatie, adverteren, softwaretools en de gebruikte online kanalen.

De budgetten per branche worden jaarlijks door Deloitte onderzocht en gepubliceerd (bron: Wall Street Journal):

Realtime inzicht in je marketingbudget

In (online) marketing is bijna alles realtime inzichtelijk. Dat inzicht maakt het ook mogelijk om dagelijks bij te sturen. Om toegang te hebben tot de verschillende data-bronnen heb je vaak toegang nodig tot meerdere applicaties. Denk hierbij aan Google Analytics, Google Ads, Display ads, marketing automation, je cms en andere tools. Best onhandig om op al die tools in te loggen. Een oplossing hiervoor is een real-time dashboard. Hiermee heb je direct toegang tot alle bronnen, in 1 overzichtelijk scherm:

Bekijk hier de mogelijkheden van dashboarding.

5 voordelen om met Marketing Guys te werken

  • Wij werken dagelijks met marketing managers en kennen je vragen
  • We kennen de markt
  • Wij weten welke tools je echt nodig hebt
  • We kunnen je inzicht geven in kosten
  • We maken je ROI realtime inzichtelijk

Een marketingbudget opstellen: input voor je berekening. Wij helpen je.

Wij helpen veel marketing managers met het opstellen van hun marketingbudget. Om dit goed te doen heb je best wat input nodig. Denk hierbij aan de investeringen in technologie. Wat heb je eigenlijk nodig? Daarmee kunnen wij je helpen, bijvoorbeeld door een advies voor je martech-stack te geven (bekijk hier onze oplossing). Op basis van je doelstellingen geven we je een advies voor de tools die je de komende jaren nodig zult hebben.

Naast de tools heb je input nodig voor eventuele ondersteuning en natuurlijk je eigen marketing team.

Hulp nodig? Neem contact met ons op via 033-7370250 of laat hieronder een bericht achter: