In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing Technology, Online marketing strategie

Introductie Marketing Guys Consultancy

Hoe maak je de juiste marketing technology keuzes?

De moderne marketeer heeft een enorme hoeveelheid martech tools tot zijn of haar beschikking. Scott Brinker geeft in zijn MarTech Landscape 2018 aan dat er ondertussen bijna 7.000 martech tools zijn die een marketeer en/of salespersoon kan gebruiken om zijn marketing- en salesactiviteiten te ondersteunen. Bijna 7.000! Dat is niet niks. Dus hoe kies je nu de beste tools om je doelen te bereiken? Al snel komen bepaalde vragen naar boven, zoals:

  • Kies ik een uitgebreid ‘alles-in-1’-pakket of juist een verzameling kleine specialistische tools?
  • Hoe koppel ik die verschillende tools aan elkaar, zodat mijn informatie in de diverse tools met elkaar verbonden zijn?
  • Wat voor impact heeft het op mijn organisatie?
  • Wat voor type personen met welke vaardigheden heb ik nodig voor mijn team?
  • Wat gaat me dit allemaal kosten?
  • Hoelang gaat het duren voordat de mensen in mijn organisatie de tools kunnen gebruiken? Wanneer hebben ze de tools onder de knie, zodat ze die tools effectief kunnen gebruiken?
  • Hoe overtuig ik mijn directie dat ik die tools écht nodig heb? Hoe overtuig ik ze wat de ROI is?

Allemaal goede vragen, waar niet altijd makkelijk een antwoord op gegeven kan worden. Keuzes maken zonder er goed over nagedacht te hebben, dan kan je bij wijze van spreken Scott Brinkers’ MarTech Landscape uitprinten en met dartpijlen op gooien om een selectie te maken.

Marketing-Technology-Consultancy-Marketing-Guys

Marketing technology consultancy

Omdat er zoveel keuzes zijn, is het handig een aanspreekpunt te hebben die je kan helpen om de juiste keuzes te maken. Een gids die je door het martech landschap kan loodsen. Omdat we geregeld zulke vragen voorgeschoteld krijgen uit de markt – en omdat we ook een passie hebben voor marketing technology – hebben we besloten om die gidsrol op te pakken. We hebben daarom een nieuwe tak van onze organisatie opgericht: Marketing Guys Consultancy.

Om gerichter inzicht te krijgen of er echt interesse uit de markt is, hielden we een kwalitatief onderzoek onder verschillende soorten organisaties en stelden we ze een viertal vragen. Bij de vragen lees je een samenvatting van de diverse antwoorden die we kregen:

  1. Hoe kom je nu aan de juiste informatie om een keuze te kunnen maken?
    Mijn informatiebron is veelal Google. Die leidt me al snel naar een specifieke vendor. Maar het vinden van objectieve informatie en een goede vergelijking is vaak erg moeilijk.
  2. Kun je voldoende hulp en advies krijgen omtrent de keuze van het juiste marketing automation platform?
    Veel van de bureau’s die me adviseren, beschikken niet over de juiste kennis. Vaak zijn ze specialist in één platform en zie ik hen niet als objectief. De informatie die beschikbaar is, is vaak commercieel en eenzijdig.
  3. Kun je zelf een juiste beslissing maken waar een marketing automation platform aan moet voldoen?
    Ik of mijn organisatie is eigenlijk niet in staat om een juiste beslissing te nemen. Er is vaak geen kennis binnen de organisatie of hooguit van één platform. Ook weten wij vaak niet wat een marketing automation platform allemaal kan of zou moeten kunnen. Er is veel verwarring over CRM en marketing automation. Daardoor is de bereidheid om te investeren vaak beperkt door het onbekende of negatieve ervaringen uit het verleden.
  4. Wordt het werken met marketing automation breed gedragen binnen je organisatie?
    Jawel, maar vaak beperkt tot 1 platform. En ik zoek strategisch advies over welke tool past bij mijn organisatie. Hoe krijg ik mijn team intern mee? Wat gaat het kosten? ROI calculatie? Probleem is vaak ook dat onbekend onbemind maakt.

Is het bovenstaande voor jou herkenbaar? Voor ons wel. We vonden dat de resultaten redelijk overeenkwamen met onze eigen bevindingen op basis van vragen van klanten en informatieaanvragen vanuit de markt (zijnde organisaties die bijv. marketing automation gebruiken of willen gebruiken, maar ook bureau’s die met gelijksoortige vragen vanuit hun klanten geconfronteerd werden).

Op basis van onze ervaringen en het onderzoek trokken we ons plan en stelden een 3-fasen proces op om tot een goed en bruikbaar marketing technology plan te komen.

Drie fasen om tot een goed marketing technology plan te komen

Als onderdeel van onze Plan, Build en Execute methode hebben we een drie-fasen plan ontwikkeld:

  1. Discovery & Strategy: In deze fase bespreken we met jou en je collega’s en directie wat jullie doelen en doelgroepen zijn. Het is belangrijk om goed inzicht te krijgen wat jullie als organisatie als uiteindelijke resultaten willen behalen. Omdat het heel belangrijk is te weten wat je doelgroep en andere belangrijke stakeholders verwachten, houden we ook interviews met een select groepje van hen.
    In een Discovery & Strategy sessie bespreken we de door jullie gestuurde informatie en onze onderzoeksresultaten. Het resultaat vatten we in een bondig overzicht, dat tevens als input dient voor de volgende fase: de Audit.
  2. Audit: In deze fase inventariseren we wat jullie nu als organisatie aan tooling gebruiken. Op basis van het resultaat van de eerste fase maken wij een ideale situatie. Dat zetten we dan tegen de obstakels/restricties van het team, tijd, budget en tooling in de vorm van een Gap analyse.
  3. Marketing Technology Advice: Met de kennis van de Discovery & Strategy en de Audit stellen we een MarTech Stack Visual en een adviesrapport op. Aan de hand hiervan kan je nu beter de keuzes maken welke tools in te zetten om de gewenste doelen en doelgroepen te bereiken.

Na het realiseren van jullie marketing technology plan, kunnen jullie nu aan de slag met het implementeren en uitvoeren van dat plan. Liever de hulp van een ervaren en praktisch ingestelde bedrijf hebben om het plan te realiseren? Wij helpen graag!

Meer weten over hoe Marketing Guys Consultancy jou en je organisatie kan helpen om de juiste keuzes te maken? Bezoek onze marketing technology consultancy pagina. Daar kan je gelijk een afspraak met Elias inplannen. Of bel hem op 033-7370250, nog sneller:)

Deze blog is geschreven door Mark van Horik, Senior Marketing Technology Consultant van Marketing Guys en co-host van de Marketing Technology Podcast. Wij zijn het bureau voor de juiste inzet van marketing technology om jouw doelen te halen. We werken hierbij vanuit een Plan, Build en Execute methode om tot het best mogelijke resultaat te komen: jouw succes. Ons motto: Helping Companies Succeed!