Starten met UTM

UTM is een ontzettend handige manier om te tracken welke (online)marketing instrumenten succesvol zijn. Daardoor heb je de mogelijkheid om te investeren in succesvolle campagnes en trajecten.
Ook weet je waar optimalisatie en verandering vereist is. Maar ermee beginnen en het goed inrichten is soms een hele kunst. Onder het formulier lees je hoe jij er succesvol gebruik van kunt maken.

Download gratis toolset
Ook hebben we een gratis toolset gemaakt zodat jij er vandaag nog  mee aan de slag kan. Je kunt hem downloaden door het formulier in te vullen.

Hoe werkt UTM?

Als marketeer of communicatie medewerker plaats je wekelijks, misschien wel dagelijks linkjes. Facebook advertenties, E-mails, LinkedIn posts of een vermelding op de pagina van een partner. Dit verkeer is standaard niet direct te herleiden. Door extra, unieke informatie (in de vorm van parameters) in deze links te verstoppen kom je er achter waar site bezoekers oorspronkelijk vandaan komen. Het is handig dat andere tools, zoals Google Analytics en je Marketing Automation tools, met deze unieke links kunnen werken. Daarom maakt UTM gebruik van een query string. Gekoppelde stukjes informatie die makkelijk uit te lezen zijn door dit soort programma’s. Een query string ziet er ongeveer zo uit:

?Fieldname1=Waarde1&Fieldname2=Waarde2.

Een UTM query string bouwen

Om een UTM query string te maken heb je een aantal onderdelen nodig. Deze onderdelen vind je ook in onze checklist.
UTM onderdelen die je minimaal wilt weten zijn:

  • Source (Waar kwam de lead vandaan?)
  • Medium (Hoe kwamen ze op je site?)
  • Campaign (Van welke campagne is deze uiting een onderdeel?)

Daarnaast zijn er een paar optionele onderdelen die we aanbevelen:

  • Content (Welke content heeft voor deze lead gezorgd?)
  • Term (Wat was het zoekwoord wat getriggerd heeft? Nb: soms ook gebruikt voor de call to action)

Als je al deze informatie wilt weten over een nieuwe lead dan bouw je een query string als volgt op. Je begint altijd met een vraagteken zodat het duidelijk is dat het een query string is:

?

Daarna voeg je de eerste fieldname toe, dat is in dit geval utm_source:

?utm_source=linkedin

Als laatste wil je het mogelijk maken om een tweede fieldname toe te voegen. Dit doe je door een & teken en de volgende fieldname:

?utm_source=linkedin&utm_medium=cpc

Een volledige query string  achter een link ziet er dan zo uit:

https://www.voorbeeldutmlink.nl/?utm_source=linkedin&utm_medium=cpc&utm_campaign=utmgebruiken&utm_content=utmblog&utm_term=Adclicks

Ingewikkeld? Download de UTM administratie Tool, die maakt de link automatisch voor je.

Veel gemaakte fouten en hoe voorkom je ze

Drie fouten die je moet zien te voorkomen:

  • Geen standaard in de termen/benamingen die je gebruikt
  • Niet met de hele afdeling/het hele bedrijf starten
  • Gebruik van ene combinatie tussen hoofdletters en kleine letters: kies altijd voor kleine letters

Het is belangrijk dat je altijd de zelfde termen blijft gebruiken. Op die manier krijg je op termijn overzicht en kun je data makkelijker verwerken.
Als je UTM niet doorzet in alle onderdelen van de communicatie krijg je een vertekend beeld en gaat de kracht van de tool hard achteruit.

Voor de eerste valkuil hebben we de oplossing in de vorm van de UTM administratie tool. Daarin zijn maar een beperkte hoeveelheid termen beschikbaar waardoor je altijd de juiste kiest.
Met de tweede valkuil kunnen we je beperkt helpen. Jouw organisatie moet het nut inzien van UTM en gezamelijk de keuze maken om ervoor te gaan. We kunnen het jullie wel zo eenvoudig mogelijk maken door de UTM-checklist waarin staat welke termen waar voor nodig zijn. Voor de laatste valkuil geldt: houd je aan de regels.

Heel veel succes met de eerste stappen! En neem gerust contact op als we je kunnen assisteren.

Most Recent Projects