INBOUND MARKETING

Websitebezoekers converteren naar leads en waardevolle klanten

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is het online proces waarbij door middel van pull marketing potentiële klanten naar de website worden getrokken via de creatie van relevante content. Vervolgens worden bezoekers omgezet naar marketing qualified leads en tenslotte sales qualified leads. In dit proces wordt over het algemeen gebruik gemaakt van marketing automation.

Essentieel voor een succesvolle inzet van inbound marketing is de creatie van relevantie content. Dit is de ‘benzine’ voor de inbound marketing ‘motor’.

Hoe werkt inbound marketing?

Bij Inbound Marketing worden meerdere online marketing methodes en kanalen gecombineerd voor een sterke online aanwezigheid en goede, meetbare resultaten. Na het bepalen van een buyer persona wordt er een weg uitgestippeld voor deze buyer persona. Meestal start de route bij een zoekmachine of social media. Je biedt bezoekers van je social media kanalen, blog of website iets aan wat nuttig voor hen is of helpt met een probleem. Via content op de website als blogs, websitepagina’s en whitepapers wordt men geleidt naar het eindpunt van de reis, een gesprek. Je potentiële klanten zijn veranderd in warme leads!

Inbound marketing begint met een goed plan: strategie

Om inbound marketing succesvol in te zetten heb je een goede strategie nodig waarbij je inzicht hebt in de buyer journey. De buyer journey is de weg die een potentiële klant aflegt. Het begint op het moment dat hij zich bewust wordt van een probleem. Het eindigt wanneer hij een oplossing voor dit probleem heeft gevonden. Als marketeer is het essentieel om inzicht te hebben in deze klantreis die jouw potentiële klant aflegt. Hierdoor kun je met content en marketingmiddelen inspelen op de behoeften van de potentiële klant in elke fase van zijn journey. Op die manier ga je Marketing Qualified Leads (MQLs) omzetten naar Sales Qualified Leads (SQLs).

5 voordelen van inbound marketing

  • je bouwt aan kwalitatieve webtraffic en waardevolle leads
  • het werkt langdurig zonder te blijven adverteren
  • het versterkt je online autoriteit
  • het zorgt voor een goede sales & marketing alignment
  • het effect is 100% meetbaar en daarmee je ROI ook

De marketing tools voor inbound marketing

Om inbound marketing goed in te zetten binnen organisaties wordt gebruik gemaakt van een aantal marketing tools, de belangrijkste hiervan zijn:

  • Marketing automation
    Marketing automation software zorgt ervoor dat je het leadgeneratieproces automatiseert. De software maakt het je mogelijk je prospect in iedere fase van de customer journey op de juiste manier te benaderen. Denk hierbij aan e-mailmarketing, social media, je website en bijvoorbeeld webinars. Marketing automation zorgt er daarbij voor dat jij uiterst gepersonaliseerde berichten met super relevante content kan sturen.
  • Intelligente chatbots en conversational marketing
    Conversational marketing is de snelste manier om kopers door je marketing en sales funnels te leiden middels de kracht van real-time conversaties. Het bouwt relaties en creëert authentieke belevingen met klanten en kopers. Koppelt met je marketing automation bovendien!
  • Realtime dashboard
    Een realtime dashboard geeft je inzicht in je resultaten vanuit alle online bronnen.
  • Conversie optimalisatie software
    Om de bezoekers te converteren naar leads op je website is het gebruik van conversie optimalisatie software zoals Hotjar of Visual Website Optimizer essentieel.
  • SEO optimalisatie software
    Om goed gevonden te worden in Google, je trends te analyseren en te zien hoe je scoort ten opzichte van je concurrenten gebruik je een tool als Semrush of Searchmetrics.

Bij Marketing Guys helpen we B2B organisaties in de keuze van de juiste tools. Sterker, je krijgt ze gratis als je voor onze Managed Marketing Technology oplossing kiest!

Bedrijven die je voorgingen met inbound marketing

Marketing Guys heeft met ruim 75 bedrijven samengewerkt op het gebied van inbound marketing. Onder andere AFAS Software, Flynth Accountants en The Datacenter Group zijn een succesvol inbound marketing traject gestart.