Online marketing strategie

Om als bedrijf of organisatie op internet succesvol te zijn heb je een online marketing strategie nodig. Om die te bepalen is actuele kennis van de online mogelijkheden onontbeerlijk. Die kennis combineren met bedrijfskundige ervaring is voor ons het mooiste wat er is. Hoe zet je al die middelen slim in om je doel te bereiken? Of je nou in B2B, B2C, een webwinkel of in een non-profit organisatie zit; wij helpen je om tot de beste aanpak te komen! We maken daarbij gebruik van de traditionele marketingtheorieën zoals het Porter en AIDA-model maar ook van de nieuwste inzichten op het gebied van online strategie.

“Sound strategy starts with having the right goal.”

Michael Porter

Hoe definieer je de optimale online marketing strategie?

Een online marketing strategie is een afgeleide van de bredere bedrijfsstrategie. Om de online variant vorm te geven werken we met een aantal modellen:

  • Het See-think-do-care model van Google
  • Het Marketing Guys 5 stappenplan
  • Het AIDA Model

We kijken gezamenlijk naar de doelstellingen die voor de organisatie zijn bepaald. Die vertalen we door naar ca. 5 online doelstellingen. Meer kan maar onthoud: waar gaat het nu echt om? Onze ervaring leert dat teveel KPI’s leidt tot een onoverzichtelijk brij aan info.

Vervolgens kijken we naar de doelgroepen en de content behoefte die daar op iedere laag binnen het AIDA model zit: de Awareness-fase vraagt een andere aanpak dan de Action-fase. Vaak doen we een aanvullende persona onderzoek en brengen daarmee de doelgroep tot op persoonsniveau in beeld.

Aansluitend brengen we de online kanalen in beeld. Hoe bereik je die doelgroep met de juiste content? Kanalen die je bijvoorbeeld zou kunnen gebruiken zijn je website, e-mailmarketing, betaald adverteren, referal marketing, influencers en social media.

Tenslotte bepalen we met elkaar de beste conversie strategie. Die is niet in steen gegoten maar vraagt een continue verfijning. Daarin komen zaken als A/B testing, heatmapping en het doormeten van de verschillende conversiemogelijkheden aan bod.

Online marketing brainstorm: in 5 stappen naar online succes

Wij houden ervan om in co-creatie met onze klanten te werken. Dat betekent dat we starten met een brainstorm. Liefst op een externe locatie. Daar komen de mooiste ideeën naar boven. We gaan je uitdagen en zullen je confronterende vragen stellen. Samen met jou komen we tot de beste aanpak. Jij kent jouw markt en producten het beste, wij kennen de online mogelijkheden. Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden. Aan de hand van ons 5-stappenplan werken we gestructureerd aan een strategie: een uitgewerkte online marketing aanpak waarbij we je doelstellingen nooit uit het oog verliezen!

Van online marketing strategie naar dagelijkse aan- en bijsturing

Om ervoor te zorgen dat de strategie gaat werken op de manier die we voor ogen hebben is dagelijks inzicht in de cijfers noodzakelijk. Wij verzorgen een realtime dashboard met de KPI’s die we hebben bepaald. Dat dashboard kun je vervolgens in een scherm aan de muur hangen. Wij bieden je ook expertise op afstand, pro-actief naar jou maar ook als vraagbaak voor jouw specifieke online vragen. Wanneer mogen we jou helpen?

Meer weten?

Neem vrijblijvend contact op via het onderstaande contactformulier.

 


marketing-guys-elias-crum_smallElias Crum, online strateeg en ondernemer is degene die in online strategie trajecten wordt ingezet. Elias heeft een brede achtergrond in (internationale) organisaties binnen een breed scala aan sales, marketing en management functies.