Online marketing strategie

De basis voor succes

Een toekomstgerichte strategie

Met alleen een website en sporadisch content plaatsen behaal je jouw online marketing doelstellingen niet. Daar komt veel meer bij kijken. Om als bedrijf of organisatie op internet succesvol te zijn heb je een online marketing strategie nodig. Om die te bepalen is actuele kennis van de online mogelijkheden onontbeerlijk. Die kennis combineren met bedrijfskundige ervaring is voor ons het mooiste wat er is. Hoe zet je al die middelen slim in om je doel te bereiken?

Of je nou in B2B, B2C, een webwinkel of in een non-profit organisatie zit; wij helpen je om tot de beste aanpak te komen! We maken daarbij gebruik van de traditionele marketingtheorieën zoals het Porter en AIDA-model, maar ook van de nieuwste inzichten op het gebied van online strategie.

Hoe definieer je de optimale online marketing strategie?

Een online marketing strategie is een afgeleide van de bredere bedrijfsstrategie. Om de online variant vorm te geven werken we met een aantal modellen:

  • Het See-think-do-care model van Google
  • Het Marketing Guys 5 stappenplan
  • Het AIDA Model

Doelstellingen
We kijken gezamenlijk naar de doelstellingen die voor de organisatie zijn bepaald. Die vertalen we door naar ca. 5 online doelstellingen. Meer kan, maar onthoud: waar gaat het nu echt om? Onze ervaring leert dat teveel KPI’s leidt tot een onoverzichtelijke brij aan info.

Doelgroepen en content
Vervolgens kijken we naar de doelgroepen en de content behoefte die daar op iedere laag binnen het AIDA model zit: de Awareness-fase vraagt een andere aanpak dan de Action-fase. Vaak doen we een aanvullend persona onderzoek en brengen daarmee de doelgroep tot op persoonsniveau in beeld.

Online kanalen
Aansluitend brengen we de online kanalen in beeld. Hoe bereik je die doelgroep met de juiste content? Kanalen die je zou kunnen gebruiken zijn je website, e-mailmarketing, betaald adverteren, referal marketing, influencers en social media.

Conversie strategie
Tenslotte bepalen we met elkaar de beste conversie strategie. Die is niet in steen gegoten maar vraagt een continue verfijning. Daarin komen zaken als A/B testing, heatmapping en het doormeten van de verschillende conversiemogelijkheden aan bod.

Waaruit bestaat een volledige online marketing strategie?

Elk onderdeel op zich van de online marketing strategie biedt goede inzichten en zijn van toegevoegde waarde, maar ze passen ook naadloos bij elkaar. Als combinatie versterken de toegevoegde waarden elkaar. In het overzicht geven we elk onderdeel een korte introductie.

BRAINSTORM

Een online marketing strategie die je direct kunt inzetten. Wij weten wat jij als marketing manager anno nu nodig hebt. In 2 dagdelen creëren we een marketing roadmap.

BUYER JOURNEY

De buyer journey is de weg die een potentiële klant aflegt. Als marketeer is het essentieel om inzicht te hebben in deze klantreis die jouw potentiële klant aflegt.

INBOUND MARKETING

Inbound marketing is het online proces waarbij door middel van pull marketing potentiële klanten naar de website worden getrokken via de creatie van relevante content.

B2B MARKETING

In tegenstelling tot B2C (business-to-consumer) marketing worden er geen producten of diensten verkocht aan consumenten, maar aan een persoon die werkzaam is bij een organisatie.

CONSULTANCY

Bij de strategie hoort consultancy om de doordachte mix aan verschillende marketing technology tools af te stemmen op jouw doelstellingen en je helpen die te behalen.

Onze werkwijze: samen naar de beste online marketing strategie

Wij houden ervan om in co-creatie met onze klanten te werken. Dat betekent dat we starten met een brainstorm. Liefst op een externe locatie. Daar komen de mooiste ideeën naar boven. We gaan je uitdagen en zullen je confronterende vragen stellen. Samen met jou komen we tot de beste aanpak. Jij kent jouw markt en producten het beste, wij kennen de online mogelijkheden. Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden.

Voordelen van een online marketing strategie

  • Een helder stappenplan
  • Verfrissende plan van aanpak
  • Duidelijke KPI’s
  • Een basis voor online succes

Van online marketing strategie naar dagelijkse aan- en bijsturing

Om ervoor te zorgen dat de strategie gaat werken op de manier die we voor ogen hebben is dagelijks inzicht in de cijfers noodzakelijk. Wij verzorgen een realtime dashboard met de KPI’s die we hebben bepaald. Dat dashboard kun je vervolgens in een scherm aan de muur hangen. Wij bieden je ook expertise op afstand, pro-actief naar jou maar ook als vraagbaak voor jouw specifieke online vragen. Wanneer mogen we jou helpen?

Meer weten?

Neem vrijblijvend contact op via het onderstaande formulier.