MARKETING AUTOMATION

De juiste boodschap, op het juiste moment bij de juiste persoon

Wat is marketing automation?

Marketing Automation is het automatiseren van het leadproces met behulp van verschillende technologieën en software. Het belangrijkste doel is om onbekende bezoekers (prospects) zo eenvoudig mogelijk door de buyer journey heen te leiden en te laten converteren naar kwalitatief goede (bekende) leads. Op basis van het gedrag van de bezoekers kun je leadscoring toepassen om te bepalen of een bezoeker een kwalitatieve lead voor jouw organisatie is.

Hoe werkt marketing automation?

Marketing automation software automatiseert het leadgeneratieproces. De software maakt het mogelijk om een prospect in iedere fase van de customer journey op een goede manier te benaderen. Denk hierbij aan de inzet van e-mailmarketing, social media, je website of bijvoorbeeld webinars. Marketing automation zorgt er voor dat jij uiterst gepersonaliseerde berichten met super relevante content kunt sturen. Of zoals wij zeggen: Dankzij marketing automation stuur je de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment.

De functionaliteiten van marketing automation pakketten

De hierboven genoemde pakketten beschikken in ieder geval over de hieronder genoemde functionaliteiten.

  1. E-mailmarketing: dit is vaak de basis van het pakket en 1 van de eerste stappen die je inzet. Hiermee vervang je e-mailmarketingpakketten zoals bijvoorbeeld Mailchimp of Copernica. De editors werken erg intuïtief en op basis van drag-and-drop.
  2. Landing pages editor: in B2B marketing werk je vaak met landing pages voor bepaalde campagnes. Het is dan erg handig dat je op een heel eenvoudige manier landing pages kunt maken. Hiervoor heb je geen IT kennis nodig en kun je door middel van drag-and-drop snel een effectieve pagina in elkaar zetten. Uiteraard belangrijk dat er een A/B test mogelijkheid is (net als bij de e-mailmarketing module).
  3. Leadmanagement: een belangrijke functionaliteit binnen marketing automation software is de leadgeneratie. Hiervoor zijn de pakketten over lead nurturing, lead scoring en lead formulieren uitstekend te gebruiken.
  4. Eén centrale marketing database: met de software bouw je een klantbeeld op rondom alle online touchpoints die je hebt met een prospect of klant. Het is dus van wezenlijk belang dat je dit vastlegt op 1 plek in een database. De pakketten beschikken hierover. Dus geen aparte databases vanuit je mailprogramma, excellijsten en rondzwervende data meer!
  5. Profielen opbouwen: via de software kun je op basis van IP nummer zien welke bedrijven er op je site zijn geweest,  maar veel belangrijker nog: je bouwt profielen op van bezoekers (dus tot op naam en emailadres) van je site. Dus bekende bezoekers ga je herkennen op de site.
  6. Naadloze CRM integratie: je CRM is vaak leidend in klantcontact, ook als je met marketing automation werkt. Het is daarom van belang dat de software ‘praat’ met je CRM (zoals Microsoft Dynamics, Salesforce.com of SugarCRM). Als de koppeling niet standaard in het pakket zit is deze over het algemeen vrij eenvoudig te maken of soms gewoon beschikbaar via Zapier.com.
  7. Analyse en rapportagetools: meten is weten, zeker met marketing automation. Kijk dus goed naar de tools die hiervoor binnen de software beschikbaar zijn. Denk aan een overzicht van de ROI, CTR’s, bekende vs. onbekende bezoekers, conversies en leads.

De mogelijkheden van marketing automation software

Marketing automation software ondersteunt je tijdens het uitvoeren van je online marketing strategie. De software van Act-On, Marketo en andere aanbieders biedt onder andere de volgende mogelijkheden:

  • E-mails versturen
    Voordeel van de integratie van e-mailmarketing is dat je als marketeer alles omtrent het versturen van e-mails op één centraal platform kunt terugvinden. Het overzicht behouden wordt makkelijker. Daarnaast worden bezoekers die op de door jou verstuurde e-mails klikken, direct zichtbaar als ‘bekende bezoeker’ op de website. Ook als ze later terugkomen.
  • Online formulieren
    De software geeft je de mogelijkheid om downloads via webformulieren op de site te zetten. Bezoekers die de formulieren invullen, worden vervolgens herkend en krijgen in het vervolg een vooringevuld, dynamisch formulier te zien.
  • Lead Scoring & Lead Alerts
    Bezoekers krijgen op basis van hun gedrag op de site een score (ranking) mee van Act-On of Marketo. Zijn ze bijvoorbeeld vaak op de site geweest en hebben ze de dienstenpagina’s bekeken? Dan krijgen deze bezoekers meer punten dan bezoekers die bijvoorbeeld de vacaturepagina’s hebben bekeken. Daarnaast is een zogeheten e-mail alert in te stellen voor specifieke bezoekers, waardoor je een mailtje krijgt als een bezoeker op de site
  • Dynamische content in e-mails en op je website
    Afhankelijk van het gedrag en de kenmerken van een bezoeker van je site toon je relevante content. Zo kun je er ook voor zorgen dat e-mails relevanter zijn door de onderwerpen en inhoud af te stemmen op de ontvanger. Open- en clickrates worden hierdoor enorm veel beter!
  • Lead Nurturing
    Lead Nurturing is het voeden en blijven voeden van je klanten. Dat voeden doe je met content. Door middel van Lead Nurturing kun je een prospect eenvoudig converteren naar vaste klant. Door gebruik te maken van Act-On, Marketo of Net-Results als Lead Nurturing softwarepakket, kun je aan leads een uitgebreid profiel toekennen. Hierin is bijvoorbeeld aangegeven hoe die lead zich op de website gedraagt of hoe hij of zij de nieuwsbrief leest. Dankzij marketing automation hoef je geen tijd meer te ‘verspillen’ aan koude leads.
  • Website Prospecting
    Dankzij Website Prospecting krijg je direct inzicht in de activiteit op jouw website. Je komt te weten wie je site bezoekt en welke warme leads de salesafdeling van jouw organisatie direct kan benaderen. Daarnaast wordt er een virtuele klantkaart bijgehouden waarop de activiteiten van een prospect online worden bijgehouden.

5 voordelen van marketing automation

  • Krijg inzicht in welke personen je website bezoeken
  • Begeleid je prospects in hun klantreis door slim gebruik van leadscoring
  • Segmenteer slim je contacten voor betere communicatie en inzicht
  • Krijg een totaaloverzicht van alle activiteiten en profielkenmerken van iedereen waar mee jij wil communiceren en zaken doen
  • Krijg inzicht in de gehele klantlevenscyclus dankzij de integratie met je CRM-pakket

Wat is de beste marketing automation software?

Zoveel pakketten, zoveel meningen. Wij krijgen de vraag dagelijks. Uiteraard hebben wij een antwoord op die vraag. Zelf hebben wij de keuze gemaakt om alleen met de zogenaamde leaders te willen werken: enerzijds omdat je een pakket op de lange termijn kiest en dus een stabiel bedrijf zoekt dat de oplossing levert, anderzijds omdat je met de beste functionaliteiten en stabiele software wilt werken. Daarnaast speelt uiteraard prijs ook een rol echter in onze ogen geldt het al oude motto: “Pay peanuts, get monkeys!” Lees hier de vergelijking en een uitleg over de verschillende merken software.

Werken met de beste tools

Dagelijkse ondersteuning

Marketing Guys is als Act-On Certifed Partner, Marketo partner Nederland en Net-Results partner inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste marketing automation-partners van Nederland. Dagelijks ondersteunen we de meest uiteenlopende organisaties met e-mailmarketing, het realiseren CRM-koppelingen en het opzetten van leadnurturingcampagnes. Verder geven we onafhankelijk advies over de verschillende marketing automation-pakketten.

De kosten van marketing automation?

Er zijn een aantal verschillende pakketten te verkrijgen voor marketing automation. De kosten van deze pakketten is vrijwel altijd afhankelijk van het aantal actieve contacten in jouw database. Dit zijn de contacten waarmee je maandelijks minimaal één keer contact onderhoudt via e-mail. Werken met een pakket als Act-On, Marketo of Net-Results is al mogelijk vanaf ca. €750  exclusief BTW per maand. Naast de maandelijkse kosten dien je natuurlijk rekening te houden met eenmalige implementatiekosten.

Wat onze klanten over ons zeggen

  • De customer experience hebben wij met behulp van marketing automation verbeterd en wij hebben meer inzicht in de interesses van diverse doelgroepen.

    GRANT THORNTON
    GRANT THORNTON
  • Dankzij Marketing Automation krijgen wij realtime inzicht in de interesses van onze contacten en kunnen we hen beter en gerichter van relevante informatie voorzien.

    MICROCENTRUM
    MICROCENTRUM
  • Telefonische acquisitie is minder geworden nu we de marketing automation goed toepassen en is vooral effectiever geworden. Sales wordt steeds enthousiaster door de goede leads. Het hele bewust worden van hoe je met je prospect omgaat is veranderd.

    PANAS
    PANAS

Bekijk onze laatste blogs over marketing automation:

Meer weten? Deze bedrijven gingen je voor in marketing automation

Marketing Guys heeft inmiddels al meer dan 75 organisaties ondersteund met de keuze, implementatie en succesvolle inzet van marketing automation. Voorbeelden van bedrijven die wij ondersteunen zijn AFAS Software, Mikrocentrum, PAL-V (de vliegende auto), Flynth Accountants en The Datacenter Group.

Neem contact met ons op om een afspraak te maken: