Webanalytics

Maak bezoekersdata inzichtelijk

Wat is webanalytics?

Door optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden binnen webanalytics, maak je data inzichtelijk, kun je deze vervolgens juist interpreteren en weet je waar je als organisatie op kunt inspelen. Dit kan ervoor zorgen dat de online marketing doelstellingen aangescherpt moeten worden of juist afgezwakt, of dat de focus moet liggen op een ander online marketing kanaal.

Webanalytics is misschien wel een van de meest onderschatte diensten binnen online marketing. De data vanuit analytics is namelijk van grote waarde voor het bepalen van je online marketing doelstellingen, het meten van bezoekersgedrag en de huidige webprestaties. Zonder data geen basis voor heldere beslissingen.

Meer bezoekers betekent niet altijd meer conversies

Het is natuurlijk prettig als er bezoekers naar je website komen, maar het is veel belangrijker om erachter te komen wat deze bezoekers op je website doen en waar ze vandaan komen. Het kan niet zo zijn dat ‘het genereren van meer websitebezoekers’ je enige doelstelling is. Vraag je bijvoorbeeld ook af of deze bezoekers converteren.  Schrijven ze zich in voor een nieuwsbrief? Hoe vaak klikken ze op een banner? Waarom en binnen welk tijdsbestek verlaat een bezoeker de website? Meer bezoekers betekent niet automatisch ook een beter online rendement.

Webanalytics tools

Er zijn veel tools die je ondersteunen bij webanalytics. Te veel om allemaal te benoemen. Twee tools die wij veel gebruiken bij webanalytics lichten we uit. Dat zijn Google Analytics en Hotjar.

Jouw voordelen:

  • Kom meer te weten over het gedrag van jouw bezoeker
  • Bekijk welke kanalen het beste presteren
  • Hoeveel bezoekers converteren er
  • Méér data inzichtelijk maken

Onze werkwijze

Het inrichten van een Google Analytics account hangt af van de wensen en de behoefte van de klant. Voordat we beginnen, kijken we van tevoren in de huidige Google Analytics statistieken en stemmen we samen met jou af wat we gaan doen. Wij informeren je graag, want Google Analytics biedt veel mogelijkheden, waaronder:

  • Doelen & filters instellen
  • E-commerce tracking
  • Koppelingen maken met andere tools
  • Dashboarding
  • Aangepaste rapporten maken
  • Laat je informeren over de mogelijkheden

Meer weten over webanalytics?

Onze specialisten helpen je graag.  Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen op gebied van webanalytics? Neem contact met ons op via 033-7370250 of het contactformulier: