In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Zoekmachine optimalisatie? Kies voor een betrouwbare partij.


Onlangs verscheen er een artikel op Search Engine land, waarin werd geschreven over niet vakbekwame partijen die SEO een slechte naam geven. Nog steeds zijn er SEO-partijen die gedateerde praktijken uitproberen, verkeerd advies geven of misbruik maken van de ontbrekende kennis van de klant. In deze blog willen we graag iets dieper ingaan op dit artikel.

Zoekmachine optimalisatie is een vak apart

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een leuke, maar vooral moeilijke tak van sport. Inmiddels is SEO een volwassen dienst geworden, maar ook vandaag de dag zijn er nog partijen die misbruik maken van de onwetendheid van hun klanten. De veranderingen in de markt volgen zich elkaar in rap tempo op.  SEO blijft dan ook een doorlopend proces, waarbij je moet uitvoeren, meten en analyseren om vervolgens je strategie aan te passen.

In de basis bestaat SEO uit drie belangrijke pilaren, te weten: content, autoriteit en techniek. Elke pilaar vergt de nodige aandacht, waarbij techniek de basis is van je succes. Daarna ga je werken aan content en autoriteit. Wil je beginnen met SEO, schakel dan altijd een partij in met de beschikbare kennis en een goed afgebakend plan.

SEO-partner kiezen? Laat je goed informeren!

Keywordstuffing (het achter elkaar plakken van verschillende focus keywords), keywordfocus op irrelevante keywords met hoge zoekvolumes en het aanmaken van nieuwe pagina’s daarvoor, duplicate content, meta keywords, link spam of nep reviews in de lokale zoekresultaten. Dit zijn zomaar een paar voorbeelden die nog steeds worden toegepast.

Het kiezen van een SEO-partner om mee samen te werken is niet altijd een makkelijke keuze. Het is in beginsel moeilijk in te schatten wat SEO je exact gaat opleveren. Bij de keuze voor een SEO-partner raden we je aan om voor een partner te kiezen die een goed afgebakend plan heeft. Een heldere structuur, goed geformuleerde KPI’s en een duidelijk tijdspad. De analyse moet begrijpelijk zijn voor de klant en ook de resultaten moeten inzichtelijk gemaakt worden waarop vervolgwerkzaamheden worden afgestemd.

Linkbuilding: ga niet in zee met schimmige partijen

Het verkrijgen van links naar je website is nog steeds onderdeel van je SEO-succes, maar lang niet meer zo groot als jaren geleden. Het in grote aantallen externe links laten verwijzen naar je website is dan ook niet meer relevant. Relevant is eigenlijk het juiste woord in deze, want het draait uiteindelijk allemaal op relevantie en kwaliteit en niet de kwantiteit.

Ook wij krijgen regelmatig aanvragen om onze website te ‘boosten’ op bepaalde keywords om meer organisch verkeer te genereren. In eerste instantie klinkt dat natuurlijk aantrekkelijk, maar op termijn kun je hier nare gevolgen van ondervinden. De partijen die keywords ‘boosten’ bezitten vaak netwerken van links, waarbij er in een klap grote aantallen links naar je website verwijzen. Google kan jouw website of het linknetwerk straffen, met alle gevolgen van dien. Linkbuilding kan nog steeds het verschil maken, maar op een eerlijke en relevante manier bereik je veel meer. Start link earning.

Marketing Guys als jouw SEO-partner

Bij Marketing Guys verkopen we geen standaard SEO-verhaal, maar kiezen we voor een concrete aanpak die per klant kan verschillen. We starten met helder afgebakende KPI’s, een nulmeting (huidige keyword rankings, Search Console, Analytics data en meer) en creëren daaromheen een SEO-strategie. Vervolgens maken we een SEO-audit die de pijnpunten van je website vastlegt. Dit zijn content- en technische verbeterpunten. Tegelijkertijd starten we een keywordonderzoek om nieuwe potentiële keywords in kaart te brengen voor jouw business. Deze keywords gelden als basis voor bijvoorbeeld het opnieuw inrichten van de websitestructuur of het herschrijven van de content.

Na het doorvoeren van de werkzaamheden uit de audit starten we het monitoren en het meten van de resultaten om vervolgens een maandelijks rapport op te stellen. In de maandrapportage stemmen we vervolgens af wat de vervolgwerkzaamheden zijn. SEO consultancy noemen we dat, een aanpak op maat.

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deel deze blog