In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Website migratie? Zo bereid je je goed voor!

Is jouw organisatie van plan een nieuwe website te laten bouwen, gebruik te maken van een ander CMS systeem of over te stappen op een andere domeinnaam? Zorg dan dat je je goed voorbereid op het migratietraject om de websitemigratie zo soepel mogelijk te laten verlopen. Wij geven je een aantal tips om je alvast verder te helpen.

Beperkte SEO-kennis? Schakel een SEO consultant in!

Iets wat we in de praktijk regelmatig hebben gezien is dat er websitemigraties hebben plaatsgevonden bij onze klanten zonder dat dat aandacht is besteed aan een goede begeleiding. De gevolgen kunnen groot zijn en het herstel kan lang duren. Eigenlijk allemaal onnodig als je hiervoor een SEO-specialist kunt inschakelen.

websitemigratie

Websitemigratie voorbereiden:

Neem de websitemigratie altijd op in de planning bij het ontwikkelen van een nieuwe website. De websitemigratie vind in de laatste fase plaats en een goede voorbereiding is hiervoor belangrijk. Om te beginnen moet je helder voor ogen hebben wat de websitestructuur wordt voor de nieuwe website. Vaak wijzigt de URL-structuur van de website en verdwijnen er pagina’s of komen er juist pagina’s bij.

Stel een redirectplan op: 301 redirects

Als je de structuur helder voor ogen hebt, kun je je gaan richten op een redirectplan. Een redirectplan houdt eigenlijk in dat je een overzicht maakt met alle pagina’s van de oude website en de nieuwe pagina’s. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld Excel goed gebruiken. Maak twee kolommen waarvan een kolom de oude pagina’s bevat en de tweede kolom de nieuwe pagina’s. Zorg dat je de 301 redirects altijd op pagina niveau doet.

Checklist voor de websitemigratie:

Tijdens de websitemigratie moet je met een aantal zaken rekening houden. In deze checklist zetten we alvast de belangrijkste punten voor je op een rij:

  • Maak je gebruik van tracking codes? Google Ads, Google Analytics etc.? Vergeet deze dan niet opnieuw te plaatsen. Zo verlies je geen bezoekers data.
  • Ga je over op het https protocol, lees dan dit artikel
  • Maak een koppeling met Search Console en meld de sitemap + robots.txt opnieuw aan
  • Maak je gebruik van Google Ads? Vergeet dan niet de URL’s in de campagens aan te passen
  • Controleer de website op interne 404’s
  • Monitor in Search Console de 404’s
  • Monitor de traffic en maak een analyse hiervan
  • Doe een nulmeting voor de belangrijkste keywords

MEER WETEN OVER STATUSCODES?
Blijf op de hoogte van onze laatste nieuwtjes. Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena, SEO-specialist bij Marketing Guys.