In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Webanalytics voor marketeers: maak waardevolle bezoekersdata inzichtelijk

Webanalytics: misschien wel een van de meest ondergewaardeerde en onderschatte diensten binnen online marketing. Beknopt draait webanalytics om het objectief vastleggen, meten, analyseren en rapporteren van internetdata om zo de online communicatie te optimaliseren. Heb je als marketeer moeite om concrete doelstellingen voor jouw organisatie te formuleren, begin dan met het opschonen en inzichtelijk maken van je online data.

“If the statistics are boring, you’ve got the wrong numbers.” – Edward Tufte

Webanalytics: waar te beginnen?

Veel online marketeers doen een beroep op Google Analytics om bezoekersdata te meten en te analyseren. Niet zo vreemd, gezien Google Analytics een gebruiksvriendelijke webtool is waarmee je binnen slechts een paar clicks waardevolle informatie over je doelgroep kunt ophalen. Denk daarbij aan demografische gegevens, maar ook aan online gedrag en via welk kanaal de bezoekers op jouw website komen. Een uitgebreide analyse van deze gegevens kan een mooi vertrekpunt zijn bij het formuleren van nieuwe marketingdoelstellingen.

Voorkom een vertekend beeld: schoon data op

Spam-websites vinden altijd een manier om je Google Analytics data te vervuilen. Eerder berichtten we al over referral spam die door Google Analytics wordt gezien als relevant verkeer. Om een vertekend databeeld te voorkomen is het verstandig om historische, ‘vervuilde’ data te filteren en te verwijderen. Hoe je dat doet lees je in onze blog ‘Google Analytics referral Spam: the story continues.

Zet UTM-codes in voor je campagnes

Een andere manier om een vertekend beeld te voorkomen is het opstellen van een UTM-code. UTM staat voor Urchin Tracking Module. Kort samengevat is een UTM-code een simpele toevoeging aan de URL waar jij je doelgroep heen wilt leiden. Door het opstellen van deze code kun je verwijzingen vanuit een bepaald kanaal beter segmenteren. Reageer je bijvoorbeeld actief op klantvragen op Facebook of Twitter, dan wil je natuurlijk de resultaten van deze acties kunnen analyseren. Ben je onlangs een e-mailcampagne gestart, dan zul je ongetwijfeld gemerkt hebben dat Google Analytics niet altijd even goed kan herleiden waar jouw webtraffic vandaan komt. Ook voor dit soort gevallen biedt UTM een uitkomst.

Hulp nodig bij webanalytics?

Heb je hulp nodig bij het inzichtelijk maken van online data, het opschonen van je Analytics of het opstellen van UTM-codes? De specialisten van Marketing Guys staan voor je klaar. Neem contact met ons op via onderstaand formulier of telefonisch via 033-7370250.

 

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digital strategist, marketing automation specialist en oprichter van Marketing Guys.