In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation, Marketing Technology

 

Wat is de beste marketing automation software?

Marketeers die hebben besloten dat er een marketing automation pakket nodig is om hun content strategie en andere online marketing activiteiten te ondersteunen staan voor een lastige keus: welk marketing automation software pakket kies ik? Er zijn honderden soorten software beschikbaar maar welk pakket is het juiste voor jouw organisatie? Eerder schreef ik al eens een blog over de functionaliteiten, in deze blog een handreiking om een keus voor leverancier te maken.

Wat zijn de beste marketing automation leveranciers?

Zoveel pakketten, zoveel meningen. Wij krijgen de vraag dagelijks. Uiteraard hebben wij een antwoord op die vraag. Zelf hebben wij de keuze gemaakt om alleen met de zogenaamde leaders te willen werken: enerzijds omdat je een pakket op de lange termijn kiest en dus een stabiel bedrijf zoekt dat de oplossing levert, anderzijds omdat je met de beste functionaliteiten en stabiele software wilt werken. Daarnaast speelt uiteraard prijs ook een rol, echter in onze ogen geldt het al oude motto: “Pay peanuts, get monkeys!”

Hoe bepaal je dan welk automation pakket een ‘Leader” is? Wij gebruiken daarvoor de 2 bekendste vergelijkingsonderzoeken: het Forrester Wave LR2M (lead to revenue management) onderzoek en het G2Crowd Grid. Daarnaast gebruiken we sinds Q3 2017 ook het nieuwe Magic Quadrant for CRM Lead Management van Gartner.

Marketing automation software volgens Forrester

Ieder kwartaal brengt Forrester een onderzoek uit waarin de leveranciers worden vergeleken op basis van hun huidige aanbod en hun strategie. Dat ziet er momenteel als volgt uit:

beste-marketing-automation-software

Een sterk punt aan dit onderzoek is dat het goed kijkt naar de functionaliteiten van de pakketten en analyseert waarom een pakket een goede keuze is bij welk vraagstuk. De leaders worden als volgt omschreven:

  • Oracle Eloqua en bijbehorende Cloud zijn het best geschikt als oplossing om grote, complexe go-to-market strategieën tot leven te brengen. Het heeft de meest uitgebreide functionaliteit maar dat zorgt er ook voor dat het volgens gebruikers in de praktijk lastiger te gebruiken is. Daarnaast is het pakket stevig geprijsd;
  • Marketo is uitermate geschikt voor contextual marketing. De Customer Engagement Engine in de software zorgt ervoor dat je je doelgroep op alle manieren heel mooi kunt bereiken en ook de Account Based Marketing oplossing goed. Het wordt wereldwijd door ruim 4000 bedrijven gebruikt, meestal binnen het zogenaamde ‘midsize’ segment en daarboven. Minder geschikt voor kleinere MKB bedrijven;
  • IBM Marketing Cloud en IBM Marketing Software zijn een doorontwikkeling van het ‘oude’ Silverpop. Het is een pakket dat heel veel functionaliteit bevat en innovatief is in aanpak. Zo bevat het bijvoorbeeld al predictive leadscoring. Zeker een pakket om in de gaten te houden;
  • Act-On komt het best tot zijn recht in kleine marketing teams die een grote visie op L2RM hebben. Het product is gemaakt voor marketeers, eenvoudig in gebruik, biedt vele wizards en tutorials en is relatief eenvoudig te implementeren. Daarnaast is het concurrerend geprijsd. Act-On biedt een brede oplossing met heel veel functionaliteit. Dit is anders dan de voorgenoemde pakketten waar vaak een heel diepgaande functionaliteit wordt geboden en extra modules nodig zijn om de brede functionaliteit te gebruiken;
  • Adobe Campaign is de L2RM oplossing van Adobe binnen een scala van oplossingen. Met name bedoeld voor organisaties die wereldwijd opereren en zowel in B2b als B2C zitten. Daarnaast is het vaak een aanvulling voor bedrijven die al andere suites van Adobe gebruiken. Het pakket biedt een breed scala aan regionale targetting opties en segmenteeropties. De customer engagement mogelijkheden zijn daardoor wereldwijd heel goed in te zetten.

Marketing automation software Grid van G2Crowd

Naast het Forrester Wave onderzoek kijken wij ook vaak naar het G2Crowd Grid. Dat biedt online een overzicht van nog veel meer leveranciers dan dat van Forrester. Wij vinden het wel jammer dat dit onderzoek vooral op Market Presence leunt (groot is niet altijd goed natuurlijk), anderzijds speelt de tevredenheid hier ook wel een rol in het onderzoek. Het Grid geeft dus vooral een beeld van de grootste partijen en de bijbehorende tevredenheid en is niet gericht op de functionaliteit:

Gartner Magic Quadrant for CRM Lead Management

Naast bovenstaande G2Crowd en Forrester onderzoeken heeft Gartner in 2017 het Gartner Magic Quadrant for Lead Management geïntroduceerd. Hierin zijn de 15 leidende leveranciers meegenomen. In dit rapport wordt gekeken naar de visie van de leveranciers en de executiekracht van deze leveranciers. Een aanvulling op bovenstaande rapporten dus! Opvallend aan dit rapport is dat er een Quadrant voor Visionaries is, hierin is momenteel als enige Act-On opgenomen.

Welk marketing automation pakket? Vraag het ons!

Marketing Guys heeft diverse gecertificeerde marketing automation specialisten in dienst en wij hebben ervaring met veel van de bovengenoemde pakketten. We kunnen jou dus adviseren over de mogelijkheden, implementeren de software en zijn jouw partner in de succesvolle dagelijkse operatie. Immers: marketing automation is een proces, je bent nooit klaar en het vereist een continue aandacht. Daar willen wij jou graag in helpen!

Benieuwd naar wat de marketing automation-specialisten van Marketing Guys voor jouw organisatie kunnen betekenen? Schrijf je gratis in voor een Lunch & Learn over marketing automation) of download hieronder direct de Snelstartgids Marketing Automation.

Download Snelstartgids Marketing Automation

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digital strategist, marketing automation specialist en oprichter van Marketing Guys.

 

Deel deze blog