In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation, Marketing Technology

Wanneer verstuur je een e-mailcampagne? Op het tijdstip dat de lezer hem waarschijnlijk opent!

Op welk tijdstip verstuur je jouw e-mailcampagne en heeft hij het beste resultaat? Dat is een vraag die wij bij Marketing Guys wekelijks krijgen en waar heel veel blogs, rapporten en benchmarks over zijn gepubliceerd. Je kunt het natuurlijk uitzoeken door A/B testen maar door middel van marketing automation en het gebruik van artificial intelligence is het nu mogelijk je mails te versturen op het tijdstip waarop jouw ontvanger normaliter jouw e-mails leest! Adaptive sending wordt dat genoemd binnen Act-On marketing automation.

Machine learning en artificial intelligence in marketing automation

Er wordt al lange tijd over AI gesproken maar we zien nu echt de eerste concrete functionaliteiten in de verschillende marketing automation pakketten verschijnen.  Binnen Act-On marketing automation wordt deze ontwikkeling ‘Adaptive Journeys’ genoemd, een korte uitleg vind je in onderstaande video.

Over de adaptive journeys hebben we eerder al een aantal blogs geschreven:

De nieuwe standaard in marketing automation: Adaptive Journeys

Slimmer segmenteren met marketing automation via de nieuwe adaptive forms van Act-On

Podcast: Adaptive journeys and artificial intelligence

E-mails versturen op het moment dat jouw ontvanger ze normaal gesproken opent

Omdat er binnen je marketing automation pakket wordt vastgelegd wanneer ontvangers van je nieuwsbrief je mail openen en er daarnaast ook nog ander online gedrag wordt vastgelegd zoals webbezoek, social media gedrag en bijvoorbeeld downloads is het nu mogelijk om met die data te bepalen wanneer je een e-mail naar een specifieke ontvanger wilt sturen. Een ontvanger krijgt daardoor de e-mail wanneer het het meest waarschijnlijk is dat diegene hem opent.

 

In de praktijk: hoe werkt adaptive sending?

Bij Marketing Guys zijn we wereldwijd 1 van de eersten geweest die de optie ‘Adaptive Sending’ binnen Act-On hebben getest. Daarom kunnen we uit ervaring spreken en je wat info uit eerste hand geven. Het verzenden van een campagne met behulp van adaptive sending is eenvoudig. Binnen de e-maileditor van Act-On kun je 5 verschillende manieren van verzenden selecteren (wij zitten in de testgroep dus als je nu Act-On gebruiker bent zie je de optie ‘Send using Adaptive Delivery’ mogelijk nog niet):

Act-On geeft je de mogelijkheid om een campagne bijvoorbeeld in een tijdsbestek van een aantal dagen te versturen, het systeem bepaalt dan zelf wanneer een specifieke ontvanger de mailing krijgt. Eenvoudiger kunnen ze het niet maken.

Resultaten Adaptive Sending

Wij hebben de afgelopen weken de eerste tests met adaptive sending gedaan en hebben daarmee ook een aantal opmerkelijke resultaten bereikt. Gemiddeld is ons openingspercentage met 10% gestegen en daarnaast is ons clickpercentage met 50% gestegen. Dat laatste is lastig te verklaren en vergt nog meer tests. Wij houden het er voorlopig op dat wanneer je een e-mail krijgt op een tijd die jou uitkomt er ook voor zorgt dat je meer tijd hebt om erop door te klikken. We gaan de komende weken door met testen en zullen je op de hoogte houden!

Ook met automation aan de slag?

Wil jij ook met marketing automation aan de slag of meer uit je bestaande systeem halen? Neem dan vrijblijvend contact met de specialisten bij Marketing Guys op via 033-73780250 of online. Nog beter, volg een gratis lunch & learn Marketing Automation. Die verzorgen we iedere maand. Meer info en aanmelden via onderstaande button:

Deel deze blog