In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Waarom het de moeite waard is om in SEO te investeren

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is voor veel bedrijven toch een moeilijk tastbaar begrip, terwijl dat eigenlijk niet zo hoeft te zijn. SEO leeft in veel organisaties wel en het belang ervan wordt er zeker onderschreven, toch wordt er vaak geïnvesteerd in kanalen die vaak direct iets opleveren. In deze blog leggen we je uit waarom het zeker de moeite waard is om in zoekmachine optimalisatie te investeren.

KPI’s definiëren: meten is weten

Eén van de redenen waarom SEO als ‘moeilijk tastbaar’ wordt gemarkeerd is omdat er geen of onduidelijke KPI’s worden geformuleerd. KPI’s moeten specifiek en meetbaar zijn: SMART doelstellingen gelden ook zeker voor online. ‘Meer bezoekers naar de website’ of ‘met keyword X op positie 1’ kunnen wat ons betreft nooit een doelstelling op zich zijn, tenminste zeker niet primair. Meer bezoekers naar je website betekent niet automatisch meer conversies of betere resultaten. Bovendien ben je niet de enige die een betere positie wilt en de kans is groot dat je focust op een verkeerde zoekterm die irrelevant verkeer genereert. Je moet de bezoeker daarom iets te bieden hebben en dat betekent juist die informatie bieden waarnaar een bezoeker op zoek is.

Realistisch en een duidelijk tijdspad

Als je je doelstellingen voor SEO formuleert, dan moet je realistisch blijven en begrijpen dat SEO een langetermijninvestering is. Zie het als een duurzaam resultaat. Je kunt niet binnen een paar weken de top 10 van de zoekresultaten behalen en als er ‘specialisten’ zijn die dat wel beloven, kun je je afvragen of je wel de juiste partij hebt ingeschakeld. Het is natuurlijk belangrijk om op de eerste pagina te komen op relevante termen, omdat slechts een klein deel (ongeveer 5%) van de zoekers verder zoekt op pagina twee. Het vergt echter veel tijd, je moet een duidelijke strategie hebben, testen, meten en uiteraard moet je ook durven investeren.

Waarom zou je investeren in SEO?

Als we SEO met Google Ads vergelijken, dan is de kans groter dat een zoeker op een organisch resultaat klikt dan op een betaald resultaat. De meeste zoekers geven nou eenmaal de voorkeur aan een organisch resultaat boven een betaald resultaat. De gemiddelde CTR van een organisch resultaat ligt dan ook significant hoger dan op een betaald resultaat. Bovendien is de time on site langer en is het bouncepercentage lager, omdat iemand gerichter aan het zoeken is. Een goede positionering in de organische resultaten roept vaak meer vertrouwen op en komt geloofwaardiger over. Waar Google immers op stuurt is dat een bezoeker op Google altijd het beste resultaat of antwoord te zien krijgt. Probeer daarom de intentie achter een zoekopdracht te achterhalen en pas hier je website waar nodig op aan.

Marketing Guys - CTR

Dus SEO in plaats van Ads?

Nee, dat willen we absoluut niet zeggen. Sterker nog: de kanalen kunnen elkaar perfect aanvullen en daarnaast heeft Ads ook vele voordelen. Op het betaalde kanaal kun je namelijk veel sneller bijsturen, direct aan te passen, keywords uitsluiten of de campagne stoppen. Daarnaast is Ads een perfect middel om online je naamsbekendheid te vergroten. Het kan echter voorkomen dat je clicks genereert van bezoekers die niet de juiste informatie krijgen. De bezoeker verlaat snel de website, maar je maakt wel de kosten. Dit betekent in de praktijk dat je per keyword veel geld kwijt kan zijn als je je campagnes niet goed inricht.

Conclusie: vergeet SEO niet en durf te investeren

SEO is absoluut de moeite waard om in te investeren. Met een goede strategie en het lange termijn denken kom je al een heel eind. Een goede ranking op relevante zoekopdrachten is belangrijk om verkeer te genereren. En als je eenmaal een stevige positionering in de top 10 hebt kan dat zorgen voor consistentie in leads, zoals contactaanvragen of terugkerende aankopen. Het mag inmiddels wel duidelijk zijn dat SEO veel tijd kost, de nodige aandacht vergt, vakkennis en expertise, maar op termijn haal je de investering in en levert het je meer op.

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena, SEO-specialist bij Marketing Guys.