In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Waarom je Pinterest en Instagram moet meenemen in je online marketing

Pinterest en Instagram kun je in 2015 eigenlijk niet meer negeren. Als het om Instagram gaat zien we namelijk dat steeds meer jongeren een account aanmaken op Instagram en daar ook actief gebruik van maken. 60% van de gebruikers is onder de 35 jaar oud. Daarnaast wordt ook Pinterest steeds populairder. Dit medium staat er om bekend dat veel vrouwen er gebruik van maken, maar ook mannen beginnen hun weg te vinden op Pinterest. 80% van de gebruikers is nu vrouw en 20% man. Maar wat maakt het dat deze twee media zo populair worden? Pinterest en Instagram zijn populair omdat ze visueel en inspirerend zijn. Als bedrijf kun je hier dus niet meer om heen en zul je Pinterest en Instagram moeten meenemen in je online marketingstrategie.

Pinterest-Instagram-online-marketingstrategie-300x149

Wat zijn de mogelijkheden van Pinterest binnen je online marketingstrategie?

Gebruikers van Pinterest, voornamelijk vrouwen, kunnen voor jouw bedrijf een interessante doelgroep zijn. Het is nou eenmaal bekend dat vrouwen het vaakst beslissingen nemen als het gaat om aankopen. Daarnaast is het via Pinterest vrij eenvoudig om clicks te genereren naar je website. Wanneer je een afbeelding (van bijvoorbeeld een product uit je webshop) post op Pinterest, kun je daar een link aan hangen. Wanneer een gebruiker op je foto klikt, komt hij of zij automatisch op de desbetreffende pagina op je website terecht. Daarnaast merken we ook dat steeds meer mensen op Pinterest inspiratie op doen, dan bijvoorbeeld via Google. Hersenen registreren grafische content veel sneller dan tekst en afbeeldingen en worden ook nog eens sneller aangeklikt en gedeeld.

Pinterest-online-marketing

De mogelijkheden van Instagram voor je online marketing

Veel bedrijven vinden het moeilijk om te bepalen wat Instagram voor hun bedrijf zou kunnen betekenen. Toch zul je er iets mee moeten doen wanneer een groot gedeelte van je doelgroep aanwezig is op dat medium. Instagram is vooral een interessant middel wanneer je meer merkbeleving wilt genereren. Daarnaast zorgt Instagram voor een hoop interactie. Gebruikers kunnen andere gebruikers taggen onder je foto en zo wordt je bereik steeds groter. En niet alleen je bereik en merkbeleving zal worden vergroot, uiteindelijk ook je naamsbekendheid. Daarnaast is het leuke aan Instagram dat je gebruik maakt van bepaalde hashtags. Zo zagen wij bijvoorbeeld bij het evenement Summer Energy, dat #summerenergy erg leefde onder de bezoekers. Zo heb je meteen een leuke sfeerimpressie van je evenement. Dit kan natuurlijk ook voor een product of merk zijn. Zoek maar eens op #Starbucks, #Hema of #Ikea. Hoezo merkbeleving? Lees ook meer over het zakelijk gebruik van Instagram in een eerder geschreven blog.

Instagram-marketing-merkbeleving

Acties organiseren op Pinterest en Instagram

Een andere mogelijkheid voor Instagram en Pinterest is dat je er heel eenvoudig een leuke actie mee kunt organiseren onder jouw doelgroep. Een actie organiseren kan daarnaast bijdragen aan het genereren van volgers. De actie kun je uiteraard heel gemakkelijk delen op Facebook, Twitter en je website. Leen Bakker maakte onlangs gebruik van een leuke actie via Pinterest. Zo moest je via een moodboard op Pinterest laten zien hoe je favoriete woonkamer eruit ziet en zo maakte je kans op een waardebon van de woonwinkel. Ook Ikea speelt goed in op de mogelijkheden omtrent acties en Instagram. Zie een voorbeeld van een dergelijke actie hieronder:

Instagram-actie

In Australië, Canada en het Verenigd Koninkrijk proberen ze de mogelijkheden uit van adverteren op Instagram. Lees er meer over in deze blog.

Tips bij het gebruiken van Instagram en Pinterest

Hieronder kort een aantal tips dat kan bijdragen aan het gebruik en inzetten van Pinterest en Instagram binnen jouw online marketingstrategie.

1. Laat weten dat je aanwezig bent op Instagram en Pinterest; bijvoorbeeld via Facebook, Twitter en een button op je website;
2. Maak gebruik van hashtags, zeker bij Instagram;
3. Like en reageer op foto’s van anderen (vergroot je bereik);
4. Zorg voor voldoende leuke en inspirerende foto’s!
5. Plaats een link in je profiel en zeker bij de afbeeldingen op Pinterest;
6. Zorg ook dat deze links traceerbaar zijn in Google Analytics. Lees hier hoe je dat doet.

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.

 

Deel deze blog