In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Waarom een websitestructuur het fundament is voor je SEO

Veel bedrijven zien het belang van zoekmachine optimalisatie inmiddels wel in, maar weten vaak niet waar te beginnen. Het is heel erg afhankelijk van de huidige status van de website. Ligt er wellicht een plan voor een nieuwe website? Of ontbreekt er een heldere structuur binnen de huidige website? Een websitestructuur is vaak een onderbelicht item, terwijl dit een essentieel basiselement is om goed te starten met je SEO-activiteiten. Maar wat is een goede websitestructuur, hoe maak je die, en waarom is een goede structuur belangrijk?

Waarom een websitestructuur belangrijk is

Een goede websitestructuur is om verschillende redenen belangrijk. Om te beginnen heeft de websitestructuur invloed op de gebruikerservaring. Maak het de bezoeker daarom makkelijk om eenvoudig te navigeren door de website. Daarnaast zorgt een goede structuur ervoor dat webcrawlers in staat zijn de website beter te crawlen (lezen). Zoekmachines als Google zijn gek op nieuwe content en informatie en daarom crawlen ze regelmatig de website. Door een goede structuur zijn de crawlers beter in staat snel door de website te bewegen en vernieuwde of nieuwe content te ontdekken. Tot slot kan een goede structuur voor sitelinks zorgen, iets wat de gebruikerservaring ten goede komt.

Sitelinks
Afbeelding 1: voorbeeld van sitelinks

Hoe maak ik een goede websitestructuur?

Een goede websitestructuur maken hoeft niet moeilijk te zijn. Voor de gemiddelde klant bij Marketing Guys adviseren we om maximaal 7 hoofdcategorieën te hanteren. Deze hoofdcategorieën zijn de belangrijkste categorieen op de website en hier staat in de basis ook de belangrijkste informatie van de website. Elke hoofdcategorie bevat een subcategorie welke een subonderdeel is van de hoofdcategorie. Zorg er daarom voor dat de URL-structuur overeenkomt met de hoofdnavigatie van de website.

Terug naar de basis: Keywordonderzoek

Voordat er een websitestructuur uitgewerkt gaat worden, is het van belang te bepalen welke keywords belangrijk zijn voor je organisatie en welke keywords dus ook een belangrijke rol gaan spelen in de websitestructuur. Start van tevoren een keywordonderzoek waarbij alle mogelijke keywords in kaart worden gebracht. Werk daarna de structuur uit met de verschillende categorieën uit, zodat je alle pagina’s in beeld krijgt en koppel hier vervolgens de belangrijkste keywords aan. Wij adviseren twee focus keywords per pagina.

Maak een schets van de websitestructuur

Het kan helpen om na het bepalen van de juiste keywords en het uitwerken van de pagina’s, een visuele schets te maken van de websitestructuur. Houd hierbij rekening met de verschillende hoofdcategorieën en subcategorieën. Met deze schets maak je de hiërarchische weergave visueel.

websitestructuur
Afbeelding 2: Voorbeeld van de goede website structuur.

Websitemigratie

Indien er veel gaat wijzigingen aan de structuur, dan zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om de oude pagina’s door te verwijzen met een 301 redirect naar de nieuwe versie. Wij voorzien je graag van advies en kunnen een ondersteunde rol spelen in dit proces.

MEER WETEN OVER EEN SEO-AUDIT?
Blijf op de hoogte van onze laatste nieuwtjes. Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena, SEO-specialist bij Marketing Guys.

Deel deze blog