In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Online marketing strategie

 

Waarom bloggen onderdeel van jouw online contentstrategie moet zijn

Veel organisaties denken vanuit een content-marketingplan, met de overtuiging dat ze door middel van persoonlijke en conversatie-gerichte content klanten kunnen bereiken. Want de klant of prospect wordt op deze manier gericht benaderd, toch? Vaak wordt er in het proces geen rekening gehouden met de contentstrategie en dat acties en content hieruit zouden moeten voortvloeien.

De kracht van sterke content, en dan met name bloggen, ligt in het feit dat deze is opgenomen in je (online)contentstrategie en dat je ook denkt vanuit deze strategie. Als je het ons vraagt ligt de uitdaging in het feit dat je de klant en prospect moet overtuigen waar jullie als bedrijf voor staan, zonder een te commerciële inslag. Kun jij jouw doelgroep overtuigen waarom zij de ideale klant zijn?

Het effect van bloggen op je online contentstrategie

Blogs vormen de online platforms waarin je specifieke content via het web deelt met jouw doelgroep. Als de blog gebaseerd is op jouw online contentstrategie dan is de waarde van bijvoorbeeld een dienst of product ‘leading’ in je blog. Met de waarde doelen wij hier dan specifiek op de toegevoegde waarde voor een klant. De inhoud van je blog dient niet gericht te zijn op promotie maar dient direct en indirect zakelijke doelen te belichten. De kunst zit hem in het wekken van vertrouwen.

Zakelijk-bloggen_facts-683x1024

Wil jij je zakelijke blog zo aantrekkelijk mogelijk maken, denk dan aan je klant; jouw klant of prospect moet ‘iets’ aan je blogpost hebben. Dit kan zijn in de vorm van tips, het delen van nieuwe informatie of een oplossing bieden voor een probleem. In lijn met de ontwikkeling van goede content voor je blog zal dit in de loop der tijd invloed hebben op jouw online contentstrategie. Probeer er achter te komen welke blog content ‘werkt’ en welke niet. Het is belangrijk jouw contentstrategie hier gericht op af te stemmen. Zie jouw online contentstrategie dus als een organisch concept waarin ruimte is voor nieuwe content en een aangepast plan van aanpak.

Blogs ‘dienen’ jouw marketingdoel(en)

Uiteindelijk is een blog een middel om een marketingdoel te behalen, dat weten we allemaal. En iedereen is bekend met de doelen zoals leads genereren, informatie geven en branding door het publiceren van blogs. Wist je dat blogs ook dienen om de relatie met je klant te verbeteren door bijvoorbeeld direct een concrete vraag van je klant te beantwoorden in een blog? Of dat je als bedrijf beter gevonden kunt worden in de verschillende zoekmachines door je blog SEO proof te maken? Welk marketingdoel ook bereikt moet worden, de klant is bij bloggen altijd het centrale uitgangspunt.

Wil je graag je blog zo effectief mogelijk schrijven en jouw strategische opties verbeteren van customer engagement naar het verhogen van het verkeer naar jouw website? En van het verbeteren van jouw naamsbekendheid tot uiteindelijk het genereren van leads en klanten? Verdiep je dan eens in ‘The Four Quadrants of Corporate Blogging’.

Online contentstrategie en bloggen: de succesfactoren

Wat zorgt er nu voor dat je blog een succes is, dat mensen jouw blog daadwerkelijk lezen, delen met anderen, en uiteindelijk zelfs klant worden? Dit is afhankelijk van een aantal succesfactoren:

  • Schrijf je blog op basis van je online contentstrategie, vastgestelde KPI’s en keywords
  • Identificeer je doelgroep, persona’s en andere belanghebbenden
  • Focus je op de klant, de toegevoegde waarde voor de klant, wek vertrouwen
  • Een blog moet alles behalve saai zijn; denk ook aan de emotie in het beslissingsproces van klanten
  • Deel je blog op social media en benoem het item in je nieuwsbrief
  • Meet wat werkt en wat niet; maak gerichte rapportages die inzichtelijk zijn en kansen aan het licht brengen
  • Wees consequent in je blogs, ontwikkel een passende ‘tone of voice’ en blog strategie
  • Maak een globale planning voor je blogs en laat ook ruimte over voor spontane blogs (lees: dit zijn vaak de leukste blogs)
  • Zorg voor afstemming met je contentstrategie en pas je strategie zo nodig aan

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!