In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Online marketing strategie

 

Waarom Apple Siri en Google Voice Search van invloed zijn op je SEO-strategie

Waarom de moeite nemen om je zoekopdracht in te toetsen als je deze ook kunt uitspreken? Het is hoogstwaarschijnlijk de centrale vraag geweest tijdens de ontwikkeling van applicaties als Apple Siri en Google Voice Search. En hoewel mensen ouder dan 25 het over het algemeen nog vrij ongebruikelijk vinden om tegen hun telefoon, tablet of laptop te praten, spreekt een steeds groter wordende groep tieners en jongvolwassenen dagelijks meerdere malen een zoekopdracht in. Reden genoeg om kritisch naar je huidige SEO-strategie te kijken.

Zoekgedrag verandert aanzienlijk

Het groeiend aantal mobiele zoekopdrachten gaat gepaard met een stijging van het aantal gesproken zoekopdrachten. Search Engine Watch verwacht dat 50% van de zoekopdrachten in 2020 een gesproken zoekopdracht is. En omdat gesproken zoekopdrachten wezenlijk verschillen van getypte zoekopdrachten, verandert ons zoekgedrag op dit moment aanzienlijk. Toetsen we een zoekopdracht in, dan gebruiken we doorgaans drie a vier trefwoorden. Doen we een beroep op Voice Search of Siri, dan formuleren we onze zoekopdracht -niet geheel onlogisch- als een vraag, veelal bestaande uit vijf of meer keywords.

De toename van het aantal gesproken zoekopdrachten heeft een sterke invloed op je SEO-strategie

Het effect van gesproken zoekopdrachten op je SEO-strategie

De groeiende populariteit van gesproken zoekopdrachten heeft een behoorlijke impact op SEO. Waar een fietsenmaker zijn pagina voorheen optimaliseerde voor short tail zoekopdrachten als ‘fiets laten repareren’, focust hij zich nu op long tail zoekopdrachten als ‘Waar kan ik het voordeligst mijn fiets laten repareren in Utrecht?’

Focus op long tail zoekopdrachten

Keywordstuffing en het willen scoren op short tail keywords zijn, mede door de komst van slimmigheidjes als Google Instant en semantic search, al enige tijd passé. Een duurzame SEO-strategie focust zich op long tail zoekopdrachten. Heb je behoefte aan advies? De SEO-specialisten van Marketing Guys staan voor je klaar.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!