In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Waanzin of werkelijkheid? Google update mobielvriendelijke websites.

In februari van dit jaar kondigde Google aan een wijziging in het mobiele algoritme door te voeren. De “mobilemadness” bracht de nodige paniek met zich mee, want de update kon wel eens een grotere impact hebben dan eerdere Google updates: de Penguin updates of Panda updates. Maar moeten we deze uitspraken niet een beetje nuanceren? En is de paniek niet lichtelijk overdreven? Marketing Guys zet alle feiten op een rijtje.

Gebruik van mobiele apparaten

Het gebruik van mobiele apparaten is de afgelopen jaren flink toegenomen en blijft de komende jaren naar verwachting stijgen. Doordat het aantal gebruikers van mobile devices groot is en het aantal zoekopdrachten via mobiel inmiddels groter is dan op desktop, is er ook een toenemende behoefte aan websites die geschikt zijn voor mobiel gebruik. Een ‘normale’ website bekijken op je smartphone is immers niet echt ideaal. In dat opzicht is de update een wenselijke aanvulling.
mobiele-website

Mobielvriendelijkheid als rankingfactor

Op 21 april jl. is mobielvriendelijkheid toegevoegd als rankingfactor. Om misverstanden te voorkomen: de update is er alleen voor het mobiele algoritme, maar we kunnen niet uitsluiten dat het in de toekomst een algehele rankingfactor kan worden, vooralsnog zijn hier geen signalen voor.  Met de update krijgen bezoekers meer relevante en hoogwaardige zoekresultaten te zien, waarbij mobielvriendelijke websites voorrang krijgen. Op zich is dit natuurlijk een hele legitieme reden van Google aangezien gebruikers van mobile devices op zoek zijn naar gemak en snelle informatievoorziening. Er moet echter wel een kleine kanttekening geplaatst worden: mobielvriendelijkheid is een nieuwe rankingfactor, dit betekent niet dat je met alleen een mobielvriendelijke website beter gaat ranken in de mobiele zoekresultaten.

Mobielvriendelijke website: responsive of aparte mobiele website?

Een veel voorkomende vraag is wat nu eigenlijk beter is. Een responsive design of een aparte mobiele website? In de theorie maakt het niet uit of je website responsive is of dat je een aparte mobiele website hebt. Beide zijn mobielvriendelijk en geschikt voor mobile search. In de praktijk is een aparte mobiele website minder praktisch, want je kunt je o.a. afvragen of je twee aparte websites wilt beheren. Google spreekt dan ook een voorkeur uit voor een responsive website. Dit betekent dat je slechts één website hoeft te onderhouden. Naast mobiele websites gaan apps ook meer een rol van betekenis spelen in de zoekresultaten.

Uiterlijk mobile search: presentatie URL’s

Niet alleen is het mobiele ranking algoritme aangepast, maar ook het uiterlijk van Google mobile search is aangepast. Zo is de URL niet meer volledig te zien in de zoekresultaten, maar de structuur van de URL in de vorm van een kruimelpad. Google geeft al sinds enige tijd middels de ‘mobile-friendly tag’ in de zoekresultaten aan welke websites geschikt zijn voor mobiel.

mobily friendly tag

Test je website voor mobielvriendelijkheid

Hoe weet je nu of je website mobielvriendelijk is? Via de mobiel vriendelijke test van Google kan je bekijken of je website wel of niet mobielvriendelijk is en of je wellicht een aantal kleine of grote aanpassingen moet doen. Als de website mobielvriendelijk is dan krijg je onderstaande te zien:
test-mobielvriendelijkheid
Is jouw website niet mobielvriendelijk, komt het volgende uit de test:
mobielvriendelijkheid
Je krijgt in het overzicht te zien welke stappen er mis gaan en welke vervolgstappen je moet nemen om een mobielvriendelijke website te hebben. Raadpleeg ook de richtlijnen die Google beschikbaar heeft gesteld.

Ik heb geen mobiele website, wat moet ik nu doen?

Als je nog geen mobiele website hebt, wees dan gerust want je bent niet de enige. Er zijn zelfs nog vele grote retailers in Nederland die geen mobiele website hebben. Op de vraag of je website mobielvriendelijk moet zijn, laten we het antwoord even in het midden. Het is vooral belangrijk om jezelf of te vragen waar jouw doelgroep zich bevindt. Hoe is de verdeling van de bezoekers? Komen er veel of weinig bezoekers binnen via een mobiel apparaat? En vooral wat doen deze mobiele bezoekers op je site of verlaten ze deze direct weer? Richt je vooral op de gebruikers, wat vindt mijn bezoeker belangrijk? Weeg daarom bepaalde elementen tegen elkaar af en beslis dan of een mobiele website wenselijk of noodzakelijk is. Je kunt je gegevens als volgt bekijken in Google Analytics:

Ga naar Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen en selecteer, mobiel verkeer en tablet en desktopverkeer als segmenten.
google-analytics
Impact van update tot nu toe
Vooralsnog lijkt de impact van de “Mobilegeddon” mee te vallen en zijn er nog geen signalen voor grote verschillen of dalingen in rankings geconstateerd. Er wordt dan ook hardop getwijfeld of de update al volledig is uitgerold of dat de verwachte impact (voorlopig) uitblijft. Volgens Google zijn er in de afgelopen twee maanden al wel 4,7% meer mobielvriendelijke websites actief.

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Meer weten over het inrichten van je mobiele website?

Marketing Guys houdt het nieuws rondom “mobilegeddon” in ieder geval goed in de gaten. Wil je zelf weten of jouw website geschikt is voor mobiel? Of ben je benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van SEO? Wij denken graag met je mee! Neem contact met ons op via 033-7370250 of het contactformulier:

Blog is geschreven door Michiel van Altena, zoekmachine specialist bij Marketing Guys in Amersfoort.