In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation, Marketing Technology

Voorkom de meest gemaakte fouten bij de implementatie van Marketing Automation

De implementatie van Marketing Automation is een belangrijke professionaliseringsslag voor elke marketingafdeling. Met Marketing Automation ben je in staat om een datagedreven marketingaanpak te hanteren. Dit is niet alleen belangrijk voor een persoonlijke aanpak die men tegenwoordig van bedrijven verwacht, maar het helpt je ook om te voldoen aan de GDPR wetgeving.

meest-gemaakte-fouten-implementatie-marketing-automation

De implementatie van Marketing Automation is een traject dat goed voorbereid en begeleid moet worden. Dit voorkomt een hoop frustratie en tijdverspilling. In dit artikel deel ik vijf tips die essentieel zijn voor een succesvolle implementatie van Marketing Automation.

Tip 1: Zorg voor korte lijnen met stakeholders

Breng voordat je begint aan de implementatie van Marketing Automation in kaart welke partijen betrokken zijn. Zorg dat zij weten wat je van hen verwacht en communiceer dit tijdig. De belangrijkste partijen bij de implementatie zijn:

  • Hostingpartij
  • Webmaster
  • Implementatiepartner van Marketing Automation tool
  • Marketingafdeling
  • Salesafdeling

Voor de technische installatie die o.a. betrekking heeft op het versturen van mailings en een goede koppeling met je website zijn de eerste twee partijen belangrijk. Gebruik de implementatiepartner om het traject te plannen en monitoren en maak gebruik van hun kennis en ervaring. De eigen marketingafdeling en salesafdeling zijn belangrijk bij het bepalen van de doelen en de invulling van de campagnes. Met hen moet je een goede online strategie ontwikkelen die dient als basis voor de marketingaanpak.

Tip 2: Werk met templates voor communicatie-uitingen

Door vanaf het begin met templates te werken bespaar je jezelf en je afdeling een hoop tijd en daarmee geld. Vind niet steeds het wiel opnieuw uit, maar zorg dat er voor landingspagina’s en verschillende mailings templates zijn. Op deze manier kunnen campagnes snel opgezet worden en is het een kwestie van invullen in plaats van een hele set uitingen opnieuw te ontwikkelen.

Tip 3: Maak gebruik van koppelingen met belangrijke tools

Zorg dat je een duidelijk beeld hebt van welke programma’s er voor marketingdoeleinden gebruikt worden. Heb je bijvoorbeeld een CRM dat leidend is voor sales? Gebruik je WordPress? Welke socialmedia-kanalen gebruik je en welke wil je daar in de toekomst aan toevoegen? Is call tracking software belangrijk in jullie organisatie? Wanneer je een antwoord hebt op bovenstaande vragen, kun je inventariseren of en hoe de koppeling met Marketing Automation gemaakt wordt.

Wil je hulp bij het kiezen van een Marketing Automation tool? Wij organiseren elke maand een gratis Lunch & Learn. Bekijk hier wanneer de volgende is.

Veel tools koppelen met elkaar, maar het kan zijn dat jij een tool gebruikt die geen standaard koppeling heeft met een Marketing Automation platform. Dit wil je van tevoren weten, want dat kan de keuze op een Marketing Automation platform beïnvloeden. Custom made koppelingen zijn zeer arbeidsintensief en kosten altijd meer tijd dan je wilt. Onlangs is er een koppeling tussen AFAS en Act-On ontwikkelt. Lees er hier meer over.

Tip 4: Volg voldoende training

De meeste Marketing Automation programma’s zijn geen plug en play pakketten. De basis is vaak nog te begrijpen, maar wil je de meerwaarde van Marketing Automation echt ervaren dan is het handig om een paar trainingen te volgen. Belangrijke onderwerpen waar het in die trainingen zeker over moet gaan, zijn:

  • GDPR: hoe voldoe je met jouw Marketing Automation platform aan de wetgeving?
  • Segmentatie: hoe deel je jouw database in? Welke informatie is relevant voor wie?
  • Contentstrategie: welke content biedt je aan en hoe begeleid je leads door hun buyer journey?
  • De tool: hoe richt je campagnes in en hoe werkt de tool precies?

Tip 5: Creëer draagvlak voor deze marketingaanpak

Wanneer je voor Marketing Automation kiest, ga je voor quality over quantity. Het is een duurzame manier van marketing. De content en landingspagina’s die je nu creëert, kunnen jaren later nog leads opleveren. Dit is heel anders dan een advertentie die men een keer voorbij ziet komen. Het is het investeren waard. Je moet wel draagvlak creëren voor deze aanpak. Als je salesprofessionals hebt die na twee weken al vragen waar de leads blijven, dan is er iets mis gegaan rondom verwachtingsmanagement. En als de directeur vraagt om jullie totale adressenbestand dezelfde mail te sturen, dan is ook hier iets niet goed gegaan. Neem hen daarom mee in dit traject en zorg dat de neuzen dezelfde kant opstaan.

Bonustip: Act-On kwam onlangs als Leader uit het onderzoek van Forrester naar Marketing Automation tools. Het toont aan dat zij voorop lopen v.w.b. de functionaliteiten die zij bieden en bovendien een zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding hebben.

case-implementatie-Act-OnOnze klant The Datacenter Group deelde hun lessons learned van de implementatie van Act-On en wij hebben dit samengevat in een klantcase. Download hem hier:

Deel deze blog