In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Virtual Reality inzetten binnen de reisbranche


Onlangs hadden we in Amersfoort de Marketing Meetup, die stond in het teken van Travel Marketing en wat iedere online marketeer van zijn of haar collega’s in de reisbranche kan leren. Een verslag vind je hier. Tijdens de Meetup werd gevraagd hoeveel van de aanwezige travel marketeers ervaring had met Virtual Reality (VR). Geen van de aanwezigen stak de hand op. Een aantal had wel gezien dat er op de Vakantiebeurs door een aantal organisaties brillen werden gebruikt. Wij vonden het dan ook de hoogste tijd om er een korte blog over te schrijven. Er wordt namelijk voorspeld dat er de komende jaren wel 55 miljoen VR-brillen per jaar verkocht gaan worden:

vr-brillen-gebruik

Virtual Reality: dat is toch heel duur?

De eerste VR-brillen waren inderdaad best prijzig. Dat waren de stand-alone-systemen die aan een PC gekoppeld kunnen worden. Tegenwoordig zijn er 3 soorten brillen: PC-gestuurde VR-brillen, VR-brillen voor spelcomputers en de VR-brillen voor smartphones. Vooral de laatste categorie wint snel aan populariteit en die brillen zijn al verkrijgbaar voor een paar tientjes. Google heeft zelfs al (kartonnen) instapmodellen vanaf $7:

De ontwikkelingen gaan natuurlijk snel en de komende jaren staat er nog veel moois te gebeuren op VR-gebied. De afgelopen week maakte Mark Zuckerberg al bekend dat hij verwacht dat het nog wel 10 jaar kan duren voordat de 3 miljard wordt terugverdiend die Facebook voor het VR-bedrijf Oculus betaalde. De techniek is dus nog lang niet uitontwikkeld maar het kan natuurlijk geen kwaad om er op dit moment vast ervaring mee te gaan opdoen. Met name de jongeren (tot 25) zijn al erg gewend aan VR, ze weten intuïtief hoe het werkt, krijgen het in hun opleiding mee en kijken echt niet op van een VR-bril. Het duurt niet lang meer voordat die generatie de reizen gaat boeken.

Waar vinden toeristen de VR-videocontent over reisbestemmingen?

Stel dat je wil beginnen met VR voor jouw klanten die op reis gaan. Waar start je dan? “Moet je dan ook zelf content gaan maken?”: is een vraag die ook tijdens de Meetup werd gesteld. Nee, dat hoeft niet direct. Er zijn heel veel apps binnen de Google Play store en Apple Appstore waarmee je allerlei bestemmingen kunt bekijken. Maar de meeste content vond je gewoon op YouTube. Via de YouTube-app zoek je gewoon op de bestemming die je zoekt en je zult zien dat er al heel veel voorhanden is. Een voorbeeld van een video om Miami alvast te beleven via VR voordat je er naartoe gaat (let op: de VR-versie werkt alleen op smartphone, je ziet dan een symbool van een VR-bril rechtsonderin de video):

In de VR versie ziet het er dan als volgt uit:

 

Meer weten over marketing binnen de reisbranche?

Marketing Guys heeft veel ervaring in en informatie over online marketing in de reisbranche. We werken voor onder andere het Oostenrijks Toeristenburo, Austria.info en de Kampeer en Caravan industrie/Camp-to-Go  (KCI ). We hebben  een mooie case van ons werk voor Camp-to-Go en Isabella Voortenten gemaakt die je hieronder kunt downloaden:

 

 

Bij Marketing Guys helpen we marketeers uit de reisbranche graag verder met innovatieve oplossingen, maar ook voor de meer campagnes zoals Facebookwedstrijden, social media advertenties en bijvoorbeeld programmatic buying kun je bij ons terecht. Benieuwd naar wat wij met jou kunnen bereiken? Neem dan vrijblijvend contact op met Elias Crum op 033-7370250 of via ons contactformulier.

Tip: bekijk ook onze pagina speciaal voor Travel Marketing 3.0 hier of schrijf je in voor ons webinar over Travelmarketing (INSCHRIJVEN).

Wil je altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief:

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.

Deel deze blog