In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing Technology

 

Top 5 online trends in travelmarketing

De ontwikkelingen in online marketing en social media marketing gaan snel en als marketeer in de reisbranche wil je natuurlijk volop van de mogelijkheden van de verschillende media gebruik maken om de doelgroep te bereiken. Wij geven je daarom in deze blog een overzicht van de 5 trends in online travel marketing.

Travel marketing trend 1: Virtual Reality

Via Virtual Reality (VR) kun je de reiziger alvast een voorproefje geven op de ervaring die hij of zij gaat hebben nog vóórdat de reis is geboekt. Een soort try-before-you-buy dus. De technologie komt steeds beter beschikbaar middels de Samsung Gear en de Oculus Rift. Voor marketeers is het echter wel de kunst om de hype te scheiden van het praktische gebruik. Een paar praktische voorbeelden vanuit de reisbranche vind je hieronder.

Een mooi voorbeeld uit de reisbranche van VR gebruik is Virgin Atlantic, zoals te zien in onderstaande video:

Een ander voorbeeld is het gebruik van de VR bril door Lufthansa:

Travel marketing trend 2: Big data

Al sinds het ontstaan van de Bonuskaart, die in 1998 werd geïntroduceerd, wordt er gesproken over het gebruik van allerlei soorten data voor marketing. Online is ongeveer alles meetbaar en bezoekersgedrag te volgen. Het gebruik van die data om in de reisbranche beter gerichte aanbiedingen te maken, die echt interessant zijn voor mensen wordt echt een nieuwe trend. In een recent onderzoek van American Express geeft 83% van de Millenials aan dat ze ermee in zouden stemmen dat merken hun online gedrag monitoren in ruil voor een nog betere reisbeleving. Denk hierbij aan zaken als A/B testen, iets dat Booking.com al tijden doet, getuige de interessante aflevering van VPRO Tegenlicht ‘What makes you click’ (een must see voor iedere online marketeer):

Bron: Tegenlicht – What makes you click (VPRO) from webanalisten on Vimeo.

Om je te helpen met het visualiseren van de trends en de resultaten van bepaalde tests kan het heel interessant zijn om een online dashboard in te (laten) richten, meer info daarover vind je hier.

Travel marketing trend 3: Geotargetting

Hoe interessant is het om te adverteren op locatie voor jou als reismarketeer? Denk eens aan de mogelijkheid om een advertentie op mobile devices te tonen middels bannering in apps tijdens de vakantiebeurs. Die mobiel heeft GPS en op basis daarvan kun je met behulp van programmatic buying heel gericht targetten. Of wat dacht je van de mogelijkheden voor musea en pretparken om specifieke doelgroepen (op basis van leeftijd, nationaliteit of bijvoorbeeld type device) actief te laten weten waar ze wanneer naar toe moeten komen? Dat kun je weer combineren met een coupon.

Travel marketing trend 4: Multichannel

Online reisbureaus groeien nog steeds. Om de (potentiële) klant de ervaring te bieden spraken we hierboven al over het gebruik van VR. Doordat experiences meer en meer van belang worden blijft ook het offline kanaal van belang. Anders dan in het verleden – toen werd er gewoon geboekt bij een reisbureau – zijn de winkels en beurzen nu veel meer bedoeld om een beleving te bieden. Denk hierbij aan de vakantiebeurs waar de de Kampeer en Caravanindustrie actief de kampeerbeleving laat zien (online doen ze dat via de website Camp-to-Go). Op de Vakantiebeurs is zelfs een heel nieuw werelddeel bedacht: Outfreeca:

Travel marketing trend 5: Mobile

Iedereen is de hele dag met zijn mobiel in de weer, ook wij marketeers. En toch bieden we onze gebruikers vaak nog geen optimale ervaring. Het is een vereiste geworden om de mobiele pagina’s optimaal vorm te geven. Niet alleen voor de gebruiker maar ook voor Google, die geeft deze sites voorrang in de index. De smartphone wordt door reizigers voor allerlei doeleinden gebruikt: boeken van reizen, geven van reviews, inchecken in het vliegtuig en boekingsbevestigingen. Het is heel eenvoudig voor jou als travelmarketeer: òf je biedt een optimale gebruikservaring op de smartphone òf de klanten laten je gewoon links liggen. Werken aan je mobiele experience dus!

Wist je dat de verwachting is dat in 2019 meer dan 2/3 van de boekingen op een smartphone (dus niet de tablet!) zal plaatsvinden?

mobiele-boekingen-travelmarketing

Toe aan Travel marketing 3.0?

Bij Marketing Guyreferentiecase-kci_-isabella-marketing-guys-_kleins helpen we marketeers uit de reisbranche graag verder met innovatieve oplossingen, maar ook voor de meer traditionele campagnes zoals Facebookwedstrijden, social media advertenties en bijvoorbeeld programmatic buying kun je bij ons terecht. Benieuwd naar wat wij met jou kunnen bereiken? Neem dan vrijblijvend contact op met Elias Crum op 033-7370250 of via ons contactformulier. Of download de case aan de rechterkant van deze pagina.

Tip: bekijk ook onze pagina speciaal voor Travelmarketing 3.0 hier.

Wil je altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief:

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.