In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation, Online marketing strategie

Top 15 populairste marketing technology tools voor B2B

In dit datatijdperk kun je je het als marketeer niet meer veroorloven om te handelen op basis van gevoel of ervaring. Met alle tools en technologieën die je tot je beschikking hebt, ben je in staat om te zien waar je moet bijsturen en aan welke knoppen je moet draaien om tot goede marketinginspanningen te komen.

Het probleem waar veel marketeers nu echter tegenaan lopen, is het feit dat ze niet weten welke tools er zijn en welke het beste uit de bus komen. Het zijn er immers heel veel. Elias vertelde er al eerder over in zijn blog. Om je te helpen, zetten wij in dit artikel de vijftien beste marketing technology tools voor je op een rij.

Voordat we inzoomen op de tools, moet je weten dat een tool niet het verschil gaat maken. Een tool is een middel om te ondersteunen bij een goede marketingstrategie en bij te dragen aan het behalen van marketingdoelstellingen. De tools die het beste uit de test komen, hoeven dus niet per se de meeste geschikte martech tools voor jou te zijn.

Waarom marketing technology essentieel is voor succes

Uit onderzoek van HubSpot blijkt dat ruim 40% van marketeers aangeeft dat het aantonen van de ROI van hun marketinginspanningen hun grootste uitdaging is. Met behulp van de juiste tools is dit goed te realiseren. Denk hierbij aan een marketing automation tool. Deze geeft inzicht in wie er op je website komen, wie geïnteresseerd is, waarin deze geïnteresseerd is en hoe men uiteindelijk klant is geworden.

Wanneer een persoon klant wordt, verschuift de data vaak naar een CRM-systeem. Belangrijk voor zowel marketing als sales is het om inzicht te hebben in de reis die de persoon heeft afgelegd en welk gedrag hij laat zien. Hierbij is het nodig data van de marketing automation tool beschikbaar te stellen in het CRM-systeem.

Om een totaaloverzicht te krijgen van jouw klant of potentiele klant, wil je dat al jouw tools met elkaar geïntegreerd zijn. Denk daarbij ook aan socialmedia-tools waarmee je bijvoorbeeld het sentiment kunt meten over jouw organisatie of aan dashboarding-tools die jouw data verwerken tot realtime rapportages.

Welke tools je kunt inzetten om het ideale martech-landschap te creëren, laten we je volgende week weten in ons nieuwe blogartikel!

Dan nu over naar de lijst. De lijst is gebaseerd op de 2019 trends voor B2B marketing. In de guide wordt toegelicht met welke trends marketing- en salesteams in 2019 te maken hebben en welke tools hier het beste bij ondersteunen.

#1 Drift

Drift is een conversational marketing platform dat wordt ingezet door Sales en Marketing afdelingen binnen organisaties. Het helpt bedrijven om direct online het gesprek aan te gaan met klanten door middel van een super intelligente chatoplossing. Drift is een van de snelst groeiende B2B bedrijven ter wereld, en dat is niet voor niets!

#2 Marketo

Marketo is een marketing automation tool die geschikt is voor enterprises. Daarnaast is het zeer bruikbaar voor bedrijven die ervaring hebben met marketing automation, beschikken over grote databases met relaties en waarvan de salestrajecten enkele weken of maanden duren.

#3 HubSpot

HubSpot is een marketing automation tool die gebouwd is rondom de inbound marketingfilosofie. HubSpot is geschikt voor bedrijven die net starten met inbound marketing en marketing automation, maar ook voor organisaties die al ervaring hebben met de materie.

 

#4 Airstack

Airstack (onderdeel van Lenovo) is de eerste tool die het mogelijk maakt om op een overzichtelijke manier je hele marketing technology stack binnen 1 overzicht te krijgen.

 

#5 Act-On

Act-On is een betaalbare marketing automation tool die qua functionaliteiten niet onder doet aan de grotere tools. Het past bij bedrijven die starten met marketing automation en die willen groeien, maar ook bij bedrijven die al ervaring hebben met marketing automation.

 

#6 MailChimp

Om succesvolle e-mailmarketingcampagnes te maken, is MailChimp een gebruiksvriendelijke en kwalitatief goede tool.

 

#7 Emma

Wil je meer uit je e-mailmarketing halen en meer geavanceerde tooling gebruiken, dan is Emma een goede keuze.

 

#8 Prezi

Voor een goede presentatie van je organisatie die uitstraalt wie jij bent, wordt vaak PowerPoint gebruikt. Toch kun je er meer uithalen met een tool als Prezi. Wat bij Prezi wel belangrijk is, is dat het echt goed gedaan wordt. Je kunt ook zo de plank misslaan en dan wordt de presentatie een enorme flop. Check hier een voorbeeld van een krachtige Prezi.

 

#9 SumoMe

SumoMe is een tool die je helpt meer uit je websitebezoek te halen. Zo kun je met handige plugins bijvoorbeeld abonnees voor je nieuwsbrief genereren.

 

#10 Hootsuite

Het delen van content is minstens net zo belangrijk als het creëren ervan. Op die manier breng je het onder de aandacht bij je doelgroep en trek je websitebezoekers aan. Hootsuite is een tool waarmee je dit heel gemakkelijk en snel doet op verschillende social accounts. Bovendien krijg je met Hootsuite ook inzicht in de resultaten van je socialmedia-inspanningen.

 

#11 Sprout Social

Wil je een meer geavanceerde socialmedia-tool, dan is Sprout Social interessant. Hiermee publiceer je ook berichten, heb je uitgebreide rapporten tot je beschikking en meet je engagement van je doelgroep.

 

#12 Canva

Infographics, whitepapers of factsheets. Dit zijn contentmiddelen waar je leads mee kunt genereren, maar het ontbreekt veel organisaties vaak aan een goede designer. Canva biedt een enorme hoeveelheid templates en tools om heel eenvoudig mooie designs te maken.

 

#13 Infogram

Een meer geavanceerde designtool die ook uitkomst biedt bij het maken van infographics e.d. is Infogram.

 

#14 Screenflow

Screenflow helpt je bij het eenvoudig editen van video’s. Het is gemakkelijk in gebruik en laat je video’s exporteren die niet groot zijn.

 

#15 Salesforce

Gezien de samenwerking tussen marketing en sales essentieel is voor een succesvolle organisatie, is het goed om tools te hebben die met elkaar samenwerken. Salesforce  is een geavanceerd CRM-systeem en heeft bovendien een enorme hoeveelheid standaardkoppelingen met marketing tools.

 

Hopelijk zitten er tools mee waar jij iets aan hebt en direct mee aan de slag gaat! We begrijpen dat het soms lastig is om te bepalen welke tools voor jou geschikt zijn en hoe je ze het beste inzet. Wil je meer weten over die keuzes? Kom dan een keer naar een lunch & learn bij ons:

 

Deze blog is geschreven door Janet Nawijn, project manager bij Marketing Guys. 

 

Deel deze blog