In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Conversie optimalisatie, Marketing automation, Marketing Technology

The Big Data Expo 2018

Met 85 exposanten en 100 lezingen is de Big Data Expo in de Jaarbeurs Utrecht één van de grootste big data evenementen. Huda en Dennis waren aanwezig voor de nieuwste ontwikkelingen en informatie.

Big data volgens Gartner

Je kunt er haast niet meer omheen: big data. De hoeveelheid informatie neemt toe, maar moet wel onderhouden en gemonitord te worden. De meest effectieve manier is om de data samen te voegen in één systeem. Maar wat is big data precies?

Volgens het 3V-model van Gartner is Big Data: high-volume, high-velocity and/or high-variety information assets that demand cost-effective, innovative forms of information processing that enable enhanced insight, decision making, and process automation.

Dit kan worden uitgesplitst in de volgende factoren:

  • High-volume: de grote hoeveelheid gegevens die elke dag wordt geproduceerd.
  • High-variety: de grote diversiteit van gegevenstypen en -bronnen.
  • High-velocity: de snelheid waarmee de data worden gegenereerd, geanalyseerd en herbewerkt.

Hoe kun je big data gebruiken?

Tijdens de Big Data Expo gaven allerlei grote merken een kijkje in hun keuken. Schiphol, ABN AMRO, Booking.com, Lucardi, Bol.com, Bax Music presenteerden allemaal hoe zij gebruik maken van big data.

Booking.com
Booking.com is een van de grootste boekingswebsite wereldwijd. Het bedrijf heeft inmiddels meer dan 17.000 medewerkers. Sinds vijf jaar is Booking.com actief bezig met Data Science.

Informatie verzamelen uit zoekbalk

Een zoekbalk kan je ontzettend veel waardevolle informatie geven. Een voorbeeld hiervan is dat Booking.com startte met het doormeten van hun zoekbalk. Daaruit bleek dat bezoekers vaak zochten op Winterberg, maar Booking.com had nog geen vestiging in Winterberg. Door data science toe te passen zijn ze op zoek gegaan naar de behoefte van bezoekers en hebben ze daarop ingespeeld. Nu hebben ze wel een vestiging in Winterberg.

Klantenservice

Van de 17.000 medewerkers, werkt meer dan de helft op de klantenservice. De klantenservice beantwoordt vragen van websitebezoekers, maar ook van hun partners (hotels en andere accommodaties). Vanuit deze partners ontstonden er vragen over relocations. Relocation is het verplaatsen van gasten bij bijvoorbeeld een lekkage in het hotel. Met Data Science hebben ze achterhaald hoe het komt dat het aantal relocations is gaan stijgen. Ze zagen dat relocations vaker voorkwamen bij nieuwe hotels. Door de data konden ze hier op anticiperen.

Boodschap: testen voor een beter resultaat

De boodschap die booking.com tijdens de presentatie meegaf is dat je altijd moet testen. Zonder te testen weet je niet of iets meerwaarde heeft. Ook van tests die geen positief effect hebben leer je veel, daarom test Booking.com vrijwel alles. Zelfs de kleinste aanpassingen. Als ze iets niet kunnen testen, dan voeren ze geen veranderingen door. Ook testen ze maar één ding tegelijk. Op één dag kunnen ze wel 1.000 tests doen. Van alle tests krijgen medewerkers automatisch een mail om transparantie te stimuleren. Ook is alle data toegankelijk voor alle medewerkers.

De volledige presentatie is te vinden op https://www.slideshare.net/BigDataExpo/bookingcom-data-science-and-experimentation-at-bookingcom-a-datadriven-approach-to-solving-customer-needs

Lucardi
Lucardi is een juwelier die horloges en sieraden verkoopt. Behalve fysieke winkels hebben ze ook een webshop. Voor de online verkoop is e-mailmarketing de belangrijkste tool. Door data te analyseren hebben ze acht klantengroepen gecreëerd:

  • Lucardi friend
  • Earring Diva
  • Byoux Addict
  • Perfect gift buyer
  • Bracelet lover
  • Watch freak
  • Jewelry queen
  • Service fan

Elke doelgroep krijgt een specifieke boodschap die aansluit op de eigenschappen van deze doelgroep. Door de doelgroep specifiek te benaderen was de impact positief en dat was terug te zien in de cijfers. Met behulp van data science hebben ze hun digitale communicatie relevanter gemaakt en hebben ze een trouwere klantenbase gekregen. Onderstaand de route die ze hebben gevolgd naar optimized intelligence:

De volledige presentatie is terug te vinden op https://veneficus.us13.list-manage.com/track/click?u=fafcee0a6e8704f310c470b57&id=0f71cecf52&e=4e1d3a4f31

Schiphol
Om alle passagiers soepel door de processen te leiden is een betrouwbare prognose van de drukte noodzakelijk. Hoeveel passagiers verwachten ze van minuut tot minuut, welke routes lopen passagiers door de terminal, welke processen doorlopen ze en van welke diensten willen ze gebruik maken? Schiphol heeft in samenwerking met GoDataDriven een eigen machine learning algorithm gebouwd om het aantal bezoekers te kunnen voorspellen.

Data is de basis voor deze toepassingen, maar deze is niet altijd voorhanden. Door historische data, voorspellingen en data van vliegmaatschappijen slim te combineren, worden passagiersflows voorspeld en de bezetting ingepland bij bijvoorbeeld de beveiliging.

De volledige presentatie is terug te vinden op https://www.slideshare.net/BigDataExpo/schiphol-optimale-doorstroom-van-passagiers-op-schiphol-dankzij-slimme-datatoepassingen

“Big data heeft de toekomst. Het geeft namelijk inzichten in het verleden en heden, maar juist ook voor de toekomst. Het is de basis waardoor jij als persoon en als organisatie de juiste strategische beslissingen kunt nemen én actief bezig kunt zijn met slimme oplossingen en rendementsverbeteringen.” – Big Data Expo

Aan de slag met big data?

Wil je graag de volgende stap zetten met big data? Neem gerust contact met ons op. Marketing Guys denkt graag met je mee en helpt je verder.

Deze blog is geschreven door Dennis Mei en Huda Ahmed, Search & Data specialisten.

Deel deze blog