In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Succesvol het nieuwe jaar in met gestructureerde aanpak online marketing

De plannen voor het nieuwe jaar zijn weer in de maak. Marketeers, product managers, sales directeuren; allemaal willen we in 2017 nog succesvoller zijn dan in 2016. De online marketing aanpak is daarbij een belangrijke pijler. We hebben de afgelopen weken al een aantal trends voor het nieuwe jaar beschreven: SEO en marketing automation. In deze blog willen we je graag wat handvatten geven om gestructureerd met marketing aan de slag te gaan en minder met hagel te schieten dan het afgelopen jaar. Is dat laatste herkenbaar? Dan is deze blog wat voor jou!

2017-marketingplan

Structuur in je online marketing aanpak: 5 stappen

Om tot een gestructureerde aanpak te komen is het handig om gebruik te maken van een stappenplan dat zich heeft bewezen. Succes start met een goed plan en bovenal: succes is vaak helemaal geen kwestie van geluk maar juist van een goede voorbereiding. Bij Marketing Guys maken we altijd gebruik van een 5 stappenplan, dat bestaat uit de volgende stappen. Rocket science? Nee, maar wel een eenvoudige en doelmatige aanpak!

Stap 1: Doelstellingen bepalen (maximaal 6!) 

De marketingdoelstellingen zijn een afgeleide van de businessdoelstellingen en bevatten bijvoorbeeld omzet, aantal leads, conversieratio’s, aantal websitebezoekers, aantal bekende bezoekers op je website, aantal klanten en de groei van je e-maillist. Kijk uit dat je niet te veel doelstellingen formuleert. Online is alles meetbaar en daarom zien wij vaak heel veel doelstellingen. Daardoor verlies je focus en aandacht gedurende het jaar. Richt je op maximaal 6 doelstellingen die er echt toe doen!

Stap 2: Bepaal je doelgroep(en)

Als je weet wat je wil bereiken (je doelstellingen uit stap 1) is het vervolgens van belang om je doelgroep te bepalen. Vage begrippen als ‘branche X of Y’ hebben we niets aan: bepaal tot op personaniveau wie je product of dienst gaat kopen. Bepaal aan de hand van bijvoorbeeld trendrapporten van de Rabobank, ING of ABNAmro welke wakkerligpunten jouw persona’s hebben in hun bedrijf en beschrijf ook de overige kenmerken van jouw ijkpersoon. Denk hierbij aan: functie, geslacht, leeftijd, interesses en gezinssituatie. Waarom je dat allemaal wilt weten? Om op een goede manier de volgende stap in te zetten: content.

Stap 3: Content voor jouw doelgroep

Omdat je in de vorige stap een goede beschrijving van jouw persona(‘s) hebt gemaakt, kun je vervolgens relevante content voor je doelgroep gaan maken. Denk hierbij vooral aan de interesses en wakkerligpunten. Daarnaast moet je je realiseren dat een potentiële klant zich in verschillende fases kan bevinden van de aankoopcyclus. Een handig model dat je hierbij kunt gebruiken is het vertrouwde AIDA-model (zie onderstaande afbeelding). Op iedere laag van het model bied je content aan voor de potentiële koper. Maak dus niet alleen e-books, whitepapers en downloads gericht op de ‘Action’ fase maar schrijf ook blogs, artikelen en nieuws gericht op mensen uit je doelgroep die zich in een oriënterende fase bevinden. Een handig hulpmiddel hierin is dit:

Stap 4: Kies je online kanalen om je doelgroep(en) te bereiken

Nu je content hebt gemaakt voor de doelgroep, is het zaak om de doelgroep met deze content te bereiken. Dat doe je via een mix van online kanalen. De ene persoon uit de doelgroep bereik je misschien via Google, de andere via social media of de nieuwsbrief. Wij onderscheiden in onze planning de volgende kanalen:

  1. Organische ranking: hiermee bereik je mensen die via zoekmachines op zoek gaan naar jouw dienst of product. Om hierin hoog te scoren zijn een strategische keywordlist en een gefundeerde SEO-aanpak onmisbaar, lees daarover hier meer. Een belangrijk onderdeel van organische ranking is bloggen, zorg dat je middels blogs antwoord geeft op de potentiële klantvragen.
  2. Betaalde kanalen: om op een snelle manier de doelgroep te bereiken is het vaak noodzakelijk om ook betaald te adverteren. Hier zijn oneindig veel mogelijkheden voor, van het adverteren op Google, promoten op social media en het inzetten van een retargeting display campagne tot het locatie gebaseerd inzetten van programmatic buying.
  3. Social Media: kies een aanpak waarmee je de doelgroep bereikt. Soms is dat LinkedIn, andere keren Facebook en ook steeds vaker Snapchat.
  4. Links en referrals: vroeger werd het linkbuilding genoemd. Wij hebben het liever over ‘linkearning’. Jouw waardevolle content zou bij voorkeur gedeeld moeten worden door andere websites die autoriteit hebben op hun vakgebied. Om dit te bereiken is vaak veel tijd nodig omdat je iedere partij moet benaderen, waardevolle content moet bieden en dus hard moet werken!
  5. Nieuwsbrieven: een vaak onderschat kanaal. Vaak horen we de klacht dat nieuwsbrieven niet meer worden gelezen. Toch is het nog steeds het kanaal met de hoogste conversie. Een uitdaging dus om jouw nieuwsbrieven op de juiste manier toch bij de doelgroep te krijgen! Zet hierbij voor A/B testing in en zorg ervoor dat je segmenteert in je mailinglist!

In de mix van kanalen maken wij vaak een inschatting van het percentage van verkeer dat er via dat kanaal komt. Die inschatting geeft je ook een goed beeld van de te verwachten investering in dat kanaal.

Stap 5: Conversie, conversie, conversie!

Je hebt in de eerste 4 stappen veel geïnvesteerd om mensen naar je website of webshop te krijgen. Nu is de laatste stap de focus op conversie. Zorg ervoor dat je een conversieoptimalisatieproces hebt en dat je gebruikmaakt van de tools die hiervoor voorhanden zijn. Daarnaast is het verstandig om gebruik te maken van marketing automation en de bijbehorende software. Dit biedt je de mogelijkheid om bezoekers langzaam te ‘nurturen’ tot klanten middels het aanbieden van de juiste content en e-mailflows op segment.

Maak een online marketingkalender (download template hier)

Als je de 5 stappen hebt doorlopen kun je dit natuurlijk beschrijven in een traditioneel marketingplan. Onze ervaring hiermee is echter dat dit in een (digitale) la verdwijnt en daar niet meer uitkomt tot het volgende plan wordt gemaakt. Wij geven de voorkeur aan een pragmatische planning. Die kun je op A3-formaat uitprinten en aan je muur hangen of als placemat gebruiken. Een planning kun je eenvoudig maken in Excel. Als je wil kun je hieronder een standaardformat dat wij gebruiken downloaden:

 

Het is handig om in je planning te werken met bepaalde thema’s. In de download hierboven is rekening gehouden met een thema per twee maanden maar je kunt uiteraard ook werken met een kwartaal- of halfjaarthema. Binnen deze thema’s zet je de content in via de kanalen die je weer opneemt in je planning.

Meten is weten: realtime inzicht in cijfers

Alle activiteiten die je hierboven hebt gedaan vragen een flinke investering in tijd en dus ook in geld. Wij geven er dan ook de voorkeur aan om de cijfers realtime inzichtelijk te maken. Dat doen wij in een dashboard dat we maken met Klipfolio standaard voor klanten van Marketing Guys. Altijd en overal inzicht in je resultaten, dan weet je precies wanneer je moet bijsturen!

 

Hulp nodig met online marketing strategie en uitvoering?

Bij Marketing Guys doorlopen we met tal van klanten ons 5 stappenplan en formuleren we vervolgens een marketingplanning. Dat doen we aan de hand van een brainstorm van een dagdeel. Vervolgens helpen we je als jouw marketeer op afstand, we hebben specialisten op alle vakgebieden: van contentcreatie tot webdesign, van conversie optimalisatie tot SEO consultancy. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op via 033-7370250 of via ons contactformulier.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digital strategist, marketing automation specialist en oprichter van Marketing Guys.

 

Deel deze blog