In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Conversie optimalisatie

 

Succesvol leads online verzamelen (met gratis e-book)

Voor veel B-to-B marketeers is het momenteel dè uitdaging: hoe verzamel ik leads online? En het liefst natuurlijk kwalitatief goede leads waarmee de salesafdeling direct aan de slag kan. Hierbij komen zaken als de juiste content strategie, lead nurturing, lead scoring en het gebruik van de juiste online marketing software naar voren. Als je hierbij kiest voor een geïntegreerde aanpak is de kans op succes groot. Maar hoe pak je dat aan?

Deze vraag krijgen wij dagelijks en we hebben veel ervaring in het begeleiden op online marketing gebied van bedrijven die online meer leads willen verzamelen. Daarom beschrijven we het stappenplan hier en stellen we een e-book beschikbaar met een uitgebreide uitleg. Het e-book is afkomstig van Act-On software waarvan Marketing Guys in Nederland officieel gecertificeerd partner is.

In 8 stappen meer leads online

Om meer leads online te gaan verzamelen kun je werken met een stappenplan: in deze 8 stappen maak je van je website een lead-generatie machine:

  1. Bereik kopers met waardevolle content: breng eerst in kaart wie jouw potentiële kopers zijn. Pas dan kun je content gaan maken die deze doelgroep interessant vindt. Content naar de doelgroep brengen is geen hype, dat gebeurt al jaren (zelfs voordat internet bestond deden we dat al) en het werkt als ‘lijm’ voor je bezoekers. Experimenteer met verschillende soorten content: blogs, artikelen, reviews, whitepapers en bijvoorbeeld video’s;
  2. Optimaliseer voor SEO: bezoekers moeten de content natuurlijk wel online vinden, daarom is zoekmachine optimalisatie van levensbelang. Bepaal voor iedere pagina een keyword en optimaliseer ;
  3. Werk met landingpages: een bezoeker is op zoek naar een specifiek antwoord op zijn vraag of probleem. Als je met landingpages werkt zal er veel eerder herkenning en daarmee conversie plaatsvinden van een bezoeker naar lead. Op een landingpage geef je aandacht aan een specifieke vraag of licht je een bepaalde dienst uit met een bijbehorende Call to Action. Bovendien kun je landingpages testen op beste resultaat;
  4. Werk met Calls to Action (CTA’s): zonder CTA’s geen conversie. Zorg ervoor dat mensen op je site altijd worden aangezet tot het nemen van een bepaalde actie. Dat kan van alles zijn: een button met download, contactverzoek, link naar een vervolgpagina of het inschrijven op de nieuwsbrief;
  5. Voeg formulieren op je site toe: zonder gegevens van je potentiële klanten kom je niet ver. Om die gegevens te verkrijgen kun je met formulieren op je site werken.
  6. Identificeer je bezoekers: wie komt er eigenlijk op je website? Wij maken onderscheid tussen anonieme, bekende bezoekers en klanten. Op basis van IP nummer is een bedrijf soms te herkennen maar het blijft ‘anoniem’ omdat je niet weet wie er exact op de site zit. Een lead wordt warmer wanneer je weet wie er exact op de site was en welke pagina’s hij/zij heeft bekeken, een bekende bezoeker dus! Hiermee heeft sales daadwerkelijk iets in handen om effectief een prospect te benaderen;
  7. Maak leads van bezoekers: nu je alles hebt gedaan om bezoekers naar je site te trekken is het zaak deze om te zetten in leads. Dat doe je door hen van ‘koude’ bezoekers door te ontwikkelen naar leads en ook lead nurturing in te zetten. Soms duurt het wel maanden tot langer dan een jaar om een suspect naar lead te ontwikkelen!
    Lead-nurturing-uitleg
  8. Gebruik Act-On om leads online te verzamelen: Act-On is marketing automation software, de voorgaande 7 stappen verzorg je dan gestructureerd. Act-On wordt ingezet voor het versturen van je nieuwsbrief, social publishen, het identificeren van leads, toevoegen van landingpages en formulieren en leadnurturing. Daarnaast is het een pakket waarmee je op overzichtelijke wijze in een rapportage ziet welk resultaat je inspanningen hebben gehad!

 

Download e-book ‘Maak van je website een leadgeneratie machine’