In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Succesvol adverteren op Pinterest in 3 stappen

Nederland telt op dit moment 1,6 miljoen Pinterest-gebruikers. Vorig jaar waren dat er nog 1,1 miljoen. Pinterest is hot en happening: zeker als je bedenkt dat ruim 260.000 gebruikers dagelijks even inloggen. Niet zo vreemd dus dat Matt Crystal, hoofd internationale zaken bij Pinterest, eerder dit jaar heeft aangekondigd dat het sociale medium een kantoor in Amsterdam wil openen. En wanneer je je bedenkt dat Pinterest tot vier keer meer inkomsten per klik genereert dan Twitter, wordt ook adverteren op Pinterest opeens zeer interessant. Hoe je dit succesvol kunt doen? Dat leggen we je graag uit in deze bijdrage.

Stap 1: compleet Pinterest-profiel

Succesvol adverteren op Pinterest begint altijd bij een compleet profiel. Bijna de helft van de online consumers in de Verenigde Staten heeft een aankoop gedaan op internet naar aanleiding van een aanbeveling op Pinterest. Gezien deze hoge conversieratio is het dus van belang dat de profielpagina van jouw organisatie is voorzien van zoveel mogelijke relevante bedrijfsinformatie. Potentiële klanten moeten direct kunnen zien wat jouw organisatie te bieden heeft, maar ook via welk e-mailadres en telefoonnummer ze jou kunnen bereiken. Vul NAW-gegevens altijd zorgvuldig in en vergeet niet om een onderscheidend stukje content voor de About Section te schrijven.

Stap 2: verificatie en het gebruik van Rich Pins

Door de website van jouw organisatie te koppelen aan je Pinterest-profiel, weet Pinterest dat je bent wie je zegt dat je bent. Zodra de verificatie is gelukt, krijg je als accountbeheerder de mogelijkheid om zogeheten Rich Pins (uitgebreide pins) te implementeren. Rich Pins zijn pins die naast een afbeelding ook tekstuele informatie bevatten. Door middel van een Rich Pin kun je de klant dus voorzien van extra productspecificaties, denk bijvoorbeeld aan productprijs of de afmetingen van het aangeboden item. Volgens Quicksprout voegen dagelijks 2,2 miljoen Pinterest-gebruikers specifieke producten toe aan hun board. Succesvol adverteren op Pinterest en Rich Pins zijn dus onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Stap 3: Pinterest introduceert Buyable Pins

In juni van dit jaar introduceerde Pinterest de Buyable Pins voor iPhone en iPad. Dit houdt in dat je als bedrijf een koopknop aan je producten kunt toevoegen, waarmee Pinterest-gebruikers snel en eenvoudig over kunnen gaan tot het kopen van deze producten. De mobiele functie is op dit moment alleen nog toegankelijk in de Verenigde Staten, maar wij verwachten dat de Buyable Pins eind dit jaar ook beschikbaar zijn voor de Nederlandse markt.

Pinterest delen via andere social media

Het is natuurlijk algemeen bekend dat social media elkaar op een effectieve manier versterken. Mensen die jouw organisatie actief volgen op Facebook en Twitter zullen ongetwijfeld ook interesse hebben in jouw Pinterest-account. Plaats daarom altijd een duidelijke link naar je Pinterest-pagina op andere social media-kanalen. Verstuur je maandelijks een e-mailnieuwsbrief, dan is het aan te raden om je account ook via dit kanaal onder de aandacht te brengen.

Ook succesvol adverteren op Pinterest?

Blijf op de hoogte van onze laatste nieuwtjes. Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deze blog is geschreven door Elias Crum, oprichter en eigenaar van Marketing Guys,

Deel deze blog