In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Statuscode 404, pagina niet gevonden: hoe ga je om met 404’s?

‘Pagina niet gevonden!’ – Je bent deze melding ongetwijfeld wel eens tegengekomen op een (of jouw) website. Een hoge hoeveelheid 404-fouten komt de gebruikerservaring van je bezoekers niet ten goede. Maar wat is deze melding precies, waar vind je deze errors, is het slecht voor je SEO en hoe kun je dit oplossen? Je leest het in deze blog.

“De foutmelding 404 Not Found (niet gevonden) is een van de HTTP-statuscodes. De foutmelding wordt gegeven door een webserver wanneer het gevraagde bestand niet bestaat.” Bron: Wikipedia

Wat is een 404-statuscode precies?

Een HTTP-statuscode 404 is een code die wordt meegegeven aan pagina’s die niet meer bestaan. Deze statuscode ontstaat vaak bij het omgooien van de URL-structuur, verwijderen van pagina’s, een websitemigratie of een typo in interne of externe links. In de ideale situatie wil je dat je bezoekers nooit een 404 error te zien krijgen. Helaas is dat in de praktijk niet haalbaar. Om de bezoekers een ‘zachte landing’ te bezorgen kun je ervoor kiezen om een soft 404-pagina te ontwikkelen. Deze pagina geeft een 404-statuscode, maar is dusdanig ingericht om de bezoeker op de website te behouden.

soft404 marketingguys
Afbeelding 1: Soft 404-pagina.

Is een 404 statuscode per definitie slecht voor SEO?

Google zelf zegt letterlijk: “Over het algemeen hebben 404-fouten geen gevolgen voor de positie van uw site op Google en kunt u ze veilig negeren. Meestal worden ze veroorzaakt door typefouten, verkeerde configuratie (bijvoorbeeld voor links die automatisch worden gegenereerd door een content management systeem) of door de toegenomen inspanningen van Google om links in ingesloten inhoud, zoals JavaScript, te herkennen en te crawlen” Bron: google.nl

De bovenstaande uitleg blijft enigszins vaag, maar Google geeft daarnaast ook aan dat 404’s een normaal onderdeel zijn van het web. Er zijn natuurlijk situaties waarbij 404’s wel degelijk een negatieve impact kunnen hebben op je site. Allereerst komen 404-fouten de gebruikerservaring niet ten goede. Een 404 kan er dan ook voor zorgen dat de bezoeker de website sneller verlaat dan anders. Google vindt gebruikerservaring belangrijk en vanuit dat oogpunt alleen al kunnen we je adviseren om 404 errors op te lossen. Daarnaast kunnen oude pagina’s links bevatten met waarde die door de 404 niet wordt doorgegeven. Dit kan indirect wel grote gevolgen hebben voor de website prestatie.

Waar vind je deze 404 errors?

Pagina’s die een 404-statuscode geven, zijn op verschillende manieren inzichtelijk te maken. De belangrijkste tool om dit te doen is Search Console. Search Console houdt de zogeheten crawlfouten automatisch bij en geeft een melding als het aantal crawlfouten opvallend zijn toegenomen. De crawlfouten kun je vervolgens exporteren naar Excel en verwerken in een redirectplan. Een andere manier is de trackingcode van Google Analytics iets aanpassen om zo de 404-pagina’s inzichtelijk te maken. Tot slot kun je de website zelf crawlen met een tool als Screaming Frog om je website te checken op (interne) 404 errors.

404 errors in Search Console

Hoe los je de 404 errors op?

Voor het oplossen van een 404-statuscode heb je verschillende opties. Het belangrijkste is dat er een 301 redirect wordt in gesteld naar een relevante gelijkwaardige pagina. Werk je met WordPress? Dan zijn er altijd verschillende plugins (Quick Page/Post Redirect) beschikbaar om deze handeling uit te voeren. Zelf kiezen wij ervoor om de 301 redirects te verrichten via de .htaccess bestand. De .htaccess is een tekstbestandje dat veel invloed heeft op je website, en als je er niet veel mee gewerkt hebt, dan raden we je aan dit niet te doen en voor een andere, simpelere oplossing te kiezen.

MEER WETEN OVER STATUSCODES?
Blijf op de hoogte van onze laatste nieuwtjes. Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena, SEO-specialist bij Marketing Guys.