In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Social media marketing 2015: de 5 belangrijkste trends op een rij


Wist je dat momenteel wereldwijd ruim 1,8 miljard mensen gebruik maken van social media? De verwachting is zelfs dat dit aantal aanzienlijk stijgt tot 2,45 miljard in 2018. Houden we daarbij rekening met het feit dat content marketing in 2015 ‘mainstream’ zal gaan, dan zal dit de nodige druk uitoefenen op de inzet van social media. Organisaties moeten in staat zijn zich flexibel op te stellen in de steeds veranderende wereld die social media heet. Kortom; maak je borst maar nat! Dit zijn de 5 belangrijkste social media marketing trends voor 2015.

Social media logos

Social media marketing trend 1: Mobile rules

Social media speelt zich meer dan welke online activiteit af op smartphones en andere mobile devices. Het gebruik van social media neemt met de dag toe. Inmiddels is ruim 71% van al het verkeer op social media afkomstig van smartphones en gemiddeld zijn we lid van zo’n drie platforms. Wist je dat alleen al in Nederland 9 op de 10 mensen social media gebruikt? De markt voor smartphones blijft groeiende, we begeven ons vrijwel permanent online en zijn steeds minder via een computer te bereiken. Mobile marketing is ‘hot’; reden te meer om deze trend niet over het hoofd te zien.

Social media marketing trend 2: picture perfect

Het relatief nieuwe platform Instagram heeft in 2014 echt haar sporen verdiend. Met een groei van ruim 347% procent en door de opkomst van mobile marketing krijgt Instagram in 2015 een toppositie. Mobiele fotografie biedt de ruim 1,4 miljoen Nederlandse Instagram gebruikers de mogelijkheid om hun creativiteit te uiten en een trouwe schare aan fans op te bouwen. Op B2B niveau zal het platform zich ook steeds meer gaan ontwikkelen. Het platform is uitermate geschikt voor merken die een bepaalde emotie willen overbrengen zoals makelaars, restaurants, hotels en modeketens.

Social media marketing trend 3: booming video

Dat bewegend beeld veel meer tot de verbeelding spreekt, dat weten we allemaal. Dat video een belangrijk onderdeel is van jouw social media strategie in 2015, dat is misschien nog even wennen. Wist je dat de inzet van video bijzonder effectief is? Uit onderzoek van comScore blijkt dat bijna de helft van alle kijkers (47,8%) de hele video uitkijkt. Meer dan 14% voelt zich na het zien van een video meer verbonden met het merk.

Het grote voordeel van B2B video’s is dat je het voor meerdere doeleinden kunt inzetten zoals promotie van merk, product of dienst of het delen van kennis. De aandachtsspanne van de bezoekers is nu eenmaal korter; de inzet van video’s speelt hier uitermate goed op in. En zeg nou zelf, goed voorbeeld doet volgen! Bekijk deze ‘mini docu’ eens waarin Hema mensen op een leuke wijze kennis laten maken met nieuwe producten. 

Social media marketing trend 4: social content marketing

Content marketing nam in 2014 al een belangrijke plek in binnen de social media marketing mix. Voor 2015 is de voorspelling dat content marketing ‘mainstream’ zal gaan en het belang van sterke content in je social media updates een primaire rol inneemt. Maar hoe zorg je nou voor sterke content die nieuwe klanten aantrekt en het delen waard is voor jouw doelgroep(en)?

Via blogs en whitepapers is het mogelijk om een autoriteit op jouw vakgebied te worden waardoor potentiele klanten het als natuurlijk gaan zien om jou als expert te raadplegen. Hierdoor bouw je betrouwbaarheid op en zul je merken dat klanten jouw diensten of producten gaan afnemen. En de inhoud van jouw whitepapers en blogs zijn uitermate geschikt om te delen op social media. Heb jij al nagedacht over de inzet van blogs en whitepapers om je autoriteit binnen jouw branche te claimen?

Social media marketing trend 5: Blogger LinkedIn

Last but ‘zeker’ not least: bloggen op LinkedIn. De verwachting is dat LinkedIn zijn sterke B2B rol in 2015 gaat behouden en versterken. 2015 is het jaar om je verder te verdiepen in de marketing kansen en mogelijkheden van LinkedIn. Het delen van jouw publicaties zoals bijvoorbeeld blogs en whitepapers kan verrassende discussies opleveren in jouw zakelijke netwerk. Je wordt opgemerkt en claimt tegelijkertijd jouw online autoriteit binnen jouw vakgebied. Ben je nieuwsgierig hoe jouw blog op LinkedIn er uit komt te zien? Kijk voor inspirerende voorbeelden op LinkedIn Today.

Uw social media marketing uitbesteden?

Wil jij ook gericht inspelen op de toenemende groei van social media en jouw online marketing afstemmen op de nieuwste trends? Marketing Guys helpt jou met het strategisch inzetten van social media binnen de gekozen mix. Allereerst door een strategisch advies te geven, een brainstormsessie te houden en het daarna praktisch in te vullen. Hierbij bieden we je de mogelijkheid het geheel uit handen te geven en de invulling professioneel door ons te laten plaatsvinden. Neem contact met ons op via 033-7370250 of het contactformulier:

 

Deel deze blog