In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Social Media

 

Snapchat zakelijk inzetten, hoe doe je dat?

Er wordt veel gesproken over Snapchat onder marketeers. moet je het wel of niet inzetten? Bereik je er wel iemand mee en wat levert het op? Op de Internet Summit 2016 (#isum16) kregen we uit eerste hand een aantal goede tips. Carlos Gil, Head Social Media bij BMC, gaf een presentatie waar we je de volgende take-aways van willen melden. Wil je meer weten, dan kun je altijd contact met ons opnemen!

Moet je Snapchat wel zakelijk inzetten?

De volgende 3 redenen worden vaak genoemd om Snapchat niet in te zetten:

  • Snapchat is alleen voor studenten en tieners
  • Het schaalt niet / de user interface is moeilijk
  • ROI is niet te meten

Alle drie deze redenen zijn eenvoudig te weerleggen en eigenlijk klinkklare onzin! Hieronder gaan we op deze zaken in en laten we zien waarom je misschien wel op Snapchat zou moeten inzetten.

Snapchat is alleen voor kinderen…NOT!

Ten eerste is Snapchat allang geen medium meer voor kinderen. Het heeft 200 miljoen gebruikers en bereikt in de VS alleen al 41% van de 18 tot 34 jarigen. Zit jouw doelgroep in die categorie? Dan is Snapchat misschien wel een goed kanaal. Net als dat is voor Gatorade:

snapchat

Cijfers over Snapchat:

– Snapchat heeft meer dan 200 mio gebruikers
– Het is het meest actieve netwerk na Facebook
– De merk adoptie zit ruim boven Twitter en LinkedIn

Je kernvraag moet dus zijn: zit mijn doelgroep op Snapchat? Hieronder een aantal demografische gegevens over de Snapchat gebruikers:

demographics snapchat

Hoe krijg je meer volgers op Snapchat?

Het krijgen van volgers werkt anders dan bijvoorbeeld op Facebook, Twitter of LinkedIn. Om meer volgers te krijgen start je allereerst met het maken van aansprekende content, op Snapchat draait het om content, de volgende 3 tips kunnen we je geven over het maken van goede content voor Snapchat:

  • Content moet 1 van de 4 volgende elementen bevatten: Fun, engaging/betrokken, informatief of educatief. Een leuk voorbeeld van een partij die ‘fun’ inzet op Snapchat is Wow Airlines uit IJsland:snapchat wow air
  • Zet bekend personen in op je account: er zijn op Snapchat veel personen met veel volgers. Sommigen kun je inhuren om voor jouw merk in te zetten. Doe dat op een leuke manier, niet te verkoop-gericht!
  • Ga achter de schermen met je content: een leuke manier om (ook B2B) op Snapchat content over je merk te maken is een ‘behind the scenes’ aanpak. Daarmee vertel je enerzijds je verhaal aan potentiële klanten en anderzijds bereik je er potentiële werknemers mee. Het kan ook nog eens bijdragen aan je medewerkerstevredenheid, zo ervoer BMC Software:

snapchat bmc software

Als je eenmaal goede content op Snapchat hebt staan zijn er een aantal manieren om hiermee aan meer volgers te komen. 3 Daarvan geven we je hier:

  1. Gebruik bestaande social kanalen: verwijs op je bestaande kanalen naar het Snapchat account. Dat kan via updates maar een effectievere methode is om bijvoorbeeld een tijdelijke wijziging van je profielfoto of cover te doen: dat valt lekker op!
  2. Influencer marketing, gebruik bekende personen: je kunt bekende personen inzetten (betaald) om jouw merk te promoten via hun account.
  3. Adverteren op Instagram en Facebook: een hele effectieve manier is het inzetten van ads op Facebook en Instagram. Omdat je zo gericht kunt adverteren op doelgroep is dit heel mooi meetbaar en super effectief. Lees hier meer over Facebook Ads.

ROI van Snapchat marketing

Allereerst is het van belang om te onderkennen dat social media meestal geen directe ROI heeft. Er zijn natuurlijk wel methodes om een hoop zaken te meten via Facebook of bijvoorbeeld LinkedIn. Op Snapchat is geen meetplatform beschikbaar, dus dat maakt het iets lastiger. Wel kun je volgende zaken doen om de ROI inzichtelijk te maken:

  • Kijk naar de views van je posts en hou de trend in de gaten;
  • Doe specifieke sales campagnes, alleen op Snapchat, die zijn apart meetbaar:ROI snapchat
  • Meet via bit.ly of custom urls voor die verhalen die je wilt meten. Met name omdat verhalen maar 24 uur op Snapchat staan is het handig om met meetbare URLs te werken.

Snapchat marketing: wij helpen je!

Wil je ook voor jouw merk met Snapchat aan de gang? Wij helpen je. Neem eens vrijblijvend contact met ons op, dan nemen we de mogelijkheden met je door. Dat kan telefonisch via 033-7370250 of via ons contactformulier.

Wil je altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief:

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.