In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation, Marketing Technology

Slim en gericht online adverteren met Marketo

In mijn vorige blog vertelde ik jullie over het traject waarin wij zitten om Silver of Gold partner van Marketo te worden. Inmiddels leer ik veel over de functionaliteiten van Marketo. En dat zijn er veel! Vandaag volgde ik een training over Marketo’s Ad Bridge. Een onderdeel dat wat mij betreft een enorm mooie toevoeging is op de ‘standaard’ functionaliteiten van een marketing automation tool. Dit is een tool die van Marketo daadwerkelijk een all-in-one systeem maakt. Waarom is deze tool zo mooi en waarom is online advertising zo interessant voor marketeers?

Waarom online advertising inzetten?

Als marketeer bepaal je welke doelen je hebt voor de komende periode en probeer je met allerlei tactieken deze doelen te behalen. Ook hoort bij een goede strategie een beschrijving van jouw marketingdoelgroep of buyer persona. De uitdaging is om jouw doelgroep met relevante content te bereiken. Online advertising is hier simpelweg zeer geschikt voor, omdat iedereen tegenwoordig online aanwezig is. Jij mag dit daarom niet links laten liggen.

Daarnaast ben je met online advertising heel goed in staat om jouw boodschap te specificeren voor een heel gerichte doelgroep. Zo voorkom je dat je een boodschap formuleert, deze massaal de wereld in slingert en vervolgens geen resultaat behaalt. Tot slot is online advertising ideaal om op basis van data te analyseren wat de behoefte van de doelgroep is en welke manier van communiceren wel aanslaat en welke niet. Je leert je doelgroep dus nog beter kennen.

Kortom, waarom online advertising?

  • Jouw doelgroep spendeert daar heel veel tijd;
  • Met online advertising kun je gericht en specifiek communiceren;
  • Door data te verzamelen, krijg je nog beter inzicht in jouw doelgroep.

Doelen voor online advertising

Om het succes te meten van jouw advertenties, moet je van tevoren doelen bepalen. Wanneer is de campagne voor jou een succes? In online advertising zijn vier soorten doelen te onderscheiden:

  • Klantenwerving
  • Nurturing
  • Klantenbinding
  • Branding

Het is belangrijk om te bedenken welk doel je hebt bij het inzetten van advertising, want dit bepaalt o.a. de boodschap en opzet van de campagne. Wanneer je een branding campagne opzet, kan de content luchtig zijn en zal de Call to Action ook zeer laagdrempelig zijn. De doelgroep kent jou nog niet en jij wilt dat ze minstens je naam onthouden en een bezoekje brengen aan de website.

Ga je een nurture campagne opzetten, dan probeer je een lead verder te helpen naar de volgende fase van zijn buyer journey en kun je denken aan een Call to Action die oproept een whitepaper te downloaden of een inschrijving voor een event.

Leads via Facebook direct in de Marketo-database en ads aanpassen o.b.v. CRM gegevens

Wanneer je online advertising inzet via de Ad Bridge van Marketo dan heb je de mogelijkheid een zeer sterke campagne op te zetten. Zo kun je bijvoorbeeld via de koppeling tussen jouw CRM en Marketo, bepaalde gegevens over de fase van een lead gebruiken om de content van jouw advertentie op aan te passen. Of je target een audience die lijkt op een bepaald segment uit jouw Marketo-database.

Daarnaast kun je door de inzet van lead ads op bijvoorbeeld Facebook, contacten direct in je Marketo-database terecht laten komen. Ideaal!
Je bent dankzij deze geavanceerde advertising tool snel in staat om het effect van campagnes te meten en aspecten als bijvoorbeeld de kosten van een lead inzichtelijk te maken.

Graag eens meer weten over Marketing Automation of heb je hulp nodig bij je online marketingstrategie? Kom naar onze lunch & learn of nodig ons uit voor een brainstorm!

Deze blog is geschreven door Janet Nawijn van Marketing Guys. Janet is marketing technology specialist en heeft ervaring met de pakketten van Act-On, Hubspot en Marketo.

 

Deel deze blog