In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

SEO-trends 2017: wat zijn de verwachtingen?


Ieder jaar verschijnen ze weer: de SEO-trends voor het jaar erop. Het blijft altijd moeilijk om te voorspellen wat er het komende jaar gaat gebeuren of wat er precies gaat veranderen. Dit zijn volgens ons de belangrijkste SEO-trends voor 2017.

Mobiel en snelheid

Het behoeft geen uitleg meer dat mobile friendliness en snelheid zeer belangrijk zijn voor Google. We leven in een mobile-first generatie en daar moet je als marketeer rekening mee houden. Inmiddels is het aantal zoekopdrachten via mobiel de zoekopdrachten via desktop voorbij gestreefd. Het gaat er niet alleen meer om dat je website mobiel toegankelijk is – want dat zou standaard moeten zijn – maar het gaat erom hoe je je website in technisch opzicht het beste kunt inrichten voor smartphones. Zie je mobiele website dus als een afgeslankte versie van de desktop. Google stuurt daarnaast steeds meer op AMP (Accelerated Mobile Pages), om websites sneller te laten laden. De verwachting is dat Google in 2017 de ‘search index’ gaat opsplitsen, waarbij er een aparte ‘mobile search index’ komt. Deze ‘mobile search index’ zal als primaire index gaan fungeren.

Kwalitatief sterke content: focus op de intentie

Ook in 2017 is content belangrijk, want zonder content wordt je website niet gevonden. Wel gaat er een significante verschuiving plaatsvinden in het type zoekopdracht. Zo zijn de zoekopdrachten steeds meer vraag gestuurd, vaker longtail van aard en daarnaast gaat het erom dat je de intentie van de zoekopdracht begrijpt en kunt vertalen naar content. Zoekwoorden zijn daarbij nog steeds erg belangrijk. Niet alleen om je topics te kunnen bepalen voor de content, maar ook om juist die zoekopdrachten te selecteren die bij je doelgroep aansluiten. Schrijf je content daarom op basis van de intentie van een zoekopdracht en probeer je bezoeker een antwoord te geven.

Voice search

Voice search is op dit moment goed voor ongeveer 10% van de zoekopdrachten. De verwachting is dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten gesproken zal zijn. Deze ontwikkeling heeft enorme impact op het online zoekgedrag van mensen. Het aantal longtail zoekopdrachten zal toenemen, omdat mensen bij gesproken zoekopdrachten exact inspreken waar ze naar op zoek zijn. Door het gebruik van Schema.org markup ben je in staat om de context van je content beter uit te leggen aan zoekmachines. Ook kan het ontwikkelen van een FAQ voor jouw website interessant zijn. Dit allemaal om organische vindbaarheid op voice search zoekopdrachten te bevorderen.

Wat staat er verder nog te wachten?

Naast de bovengenoemde onderwerpen zijn er nog tal van ontwikkelingen gaande die van grote invloed gaan zijn in 2017. We sommen er hier een aantal voor je op:

  • Meer structured data
  • Gebruiksvriendelijke websites
  • Backlinks blijven belangrijk
  • HTTPS-verbinding wordt een must
  • Local SEO: nog meer focus op lokale zoekopdrachten
  • Laadtijd van je website

Wil je direct na publicatie onze blogs lezen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena van Marketing Guys.