In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

SEO-trends 2016: wat kunnen we volgend jaar van Google verwachten?

Ieder jaar is het lastig om te voorspellen hoe Google zich zal ontwikkelen, de zoekmachine houdt bewust haar plannen geheim. Voor SEO-specialisten en insiders blijft het dus gissen. Toch durven we het bij Marketing Guys aan om een aantal voorspellingen te doen en adviezen te geven, zodat jij als marketeer alvast een voorschot kunt nemen. Wat kunnen we in 2016 van Google verwachten? Een kleine greep uit belangrijkste SEO-trends van 2016.

“Companies and individuals must learn more about ever changing modern SEO trends to stay in the game.” – Prakash Chandra

1. Semantiek nog belangrijker voor Google

Door middel van semantic search is Google in staat om verbanden te leggen tussen bepaalde zoektermen en om grote stukken tekst op een webpagina gestructureerd te scannen op relaties tussen belangrijke begrippen en passages. De zoekmachine wil al haar gebruikers graag een zo relevant mogelijk antwoord op een zoekvraag bieden. Vandaar dat Google een beroep doet op semantiek om de exacte betekenis van woorden te leren. Keywordfocus is in 2016 dus echt passé. SEO-copywriters doen er daarom goed aan zich te richten op samenhang in de vorm van related keywords.

2. Zoekmachine focust zich nog meer op social media

Het lukt Google maar niet om Google+ van de grond te krijgen. Hoewel er wereldwijd genoeg mensen zijn met een account, valt het actieve gebruik tegen. Google heeft al enige tijd een partnership met Facebook om relevante merkinformatie te vergaren en de zoekmachine is kortgeleden ook een samenwerking met Twitter aangegaan. Met de opkomst van sociale platformen als Pinterest en Instagram sluiten wij niet uit dat Google in 2016 nog meer deals gaat sluiten om relevante data te verzamelen. Zet dus vanaf volgend jaar actief in op social media als Pinterest en Instagram om de aandacht van de Google-bots te blijven trekken.

3. Meer aandacht voor gesproken zoekopdrachten

Het groeiend aantal mobiele zoekopdrachten gaat gepaard met een stijging van het aantal gesproken zoekopdrachten. Applicaties als Google Now en Apple Siri worden steeds vaker gebruikt. En omdat gesproken zoekopdrachten wezenlijk verschillen van getypte zoekopdrachten, zal ons zoekgedrag in 2016 aanzienlijk veranderen. Typen we een zoekopdracht, dan gebruiken we vooral trefwoorden. Doen we een beroep op Google Now of Siri, dan formuleren we onze zoekopdracht veelal als een vraag. Volgens Google spreekt meer dan helft van haar gebruikers onder de 18 jaar dagelijks meerdere malen een zoekopdracht in. Door de groeiende populariteit van voice search worden longtail keywords belangrijker, de zoekopdrachten bevatten immers meer woorden. Niet verkeerd om daar je SEO-strategie op af te stemmen.

Meer SEO-trends voor 2016?

Blijf op de hoogte van onze laatste nieuwtjes. Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deze blog is geschreven door Rico Hop, Content Marketeer bij Marketing Guys.