In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

SEO-audit: op maat of geautomatiseerd?


Vanuit de praktijk zien we vaak dat onze klanten niet op de hoogte zijn van het belang van een goede SEO-audit. Want waarom zou je voor een SEO-audit betalen als je deze ook gratis kunt krijgen? En wat is het nut? “We willen beter online vindbaar zijn: kunnen jullie dit voor ons regelen?”, is wat we bij Marketing Guys veelal te horen krijgen. Het klinkt vaak simpel, maar de realiteit is anders. Denk nooit te ver vooruit en neem een aantal stappen terug, want organische vindbaarheid begint altijd met een goede SEO-audit.

Wat is een SEO-audit?

Bij Marketing Guys geloven we niet in standaardrapporten: elke situatie is anders en elke website vraagt om een andere aanpak. Daarom maken we voor iedere klant een audit op maat. De SEO-audit is in feite een ‘gezondheidscheck’ van je website, die tijdens het proces uitgebreid wordt geanalyseerd. Tijdens de analyse kijken we naar belangrijke SEO-aspecten als toegankelijkheid, indexatie, onpage SEO-elementen, websitestructuur, mobiele website en usability. Ook behoort een linkaudit (een analyse van het linkprofiel) tot de mogelijkheden. De SEO-audit en de daaruit voortkomende verbeteringen gelden als startpunt voor het gehele SEO-optimalisatieproces. Een website die technisch goed in elkaar steekt, behaalt in de praktijk ook betere resultaten in zoekmachines.

Geautomatiseerde SEO-audit: wel of niet doen?

Online zijn er verschillende tools te vinden die geautomatiseerde rapporten uitdraaien met SEO-technische verbeterpunten van je website. Echter dekken deze tools lang niet de volledige lading en worden er veel items over het hoofd gezien of is er verdere toelichting nodig. Een geautomatiseerd rapport is in eerste instantie handig en bespaart natuurlijk kosten, maar als de kennis ontbreekt om de verbeterpunten toe te passen, dan heeft zo’n rapport nóg veel minder waarde. Bij Marketing Guys raden we dan ook te allen tijde aan om voor een SEO-audit op maat te kiezen.

Meer weten over een SEO-audit?

Blijf op de hoogte van onze laatste nieuwtjes. Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena, SEO-specialist bij Marketing Guys.