In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Online marketing strategie

 

Semantic search: tijd voor een andere SEO-strategie?

Google legt steeds betere links tussen zoekwoorden dankzij semantic search, een methode die de zoekmachine gebruikt om zoekopdrachten beter te begrijpen. Het leggen van verbanden wordt steeds makkelijker voor Google, en dit heeft serieuze gevolgen voor je SEO-strategie. In deze blog brengen we de belangrijkste gevolgen van semantic search in kaart en geven we je een aantal slimme tips om adequaat in te spelen op deze gevolgen.

Wat is semantic search en hoe werkt het?

Waar je tot een paar jaar terug nog goede SEO-scores kon behalen door je specifiek te richten op één enkel zoekwoord, is keywordfocus vandaag de dag nu toch echt passé. Google wil iedere gebruiker graag een relevant antwoord bieden op zijn of haar vraag. Met semantic search is de zoekmachine in staat om verbanden te leggen tussen bepaalde zoektermen en om grote stukken tekst op een webpagina gestructureerd te scannen op relaties tussen belangrijke begrippen en passages. Het resultaat: Google is in staat om relevante informatie aan elkaar te linken. Gebruik je de zoekterm ‘nummer 14’, dan krijg je direct alle informatie over Johan Cruijff: van de namen van zijn partner en kinderen tot zijn persoonlijke prijzenkast.

Johan-Cruijf

Wat zijn de gevolgen van semantic search voor je SEO-strategie?

De ontwikkelingen op het gebied van semantic search dwingen marketeers tot een andere SEO-strategie. Focussen op enkele specifieke keywords werkt niet meer. Omdat Google steeds beter links leert leggen tussen relevante stukken content, is het belangrijk om zowel de zoekvraag als het antwoord op deze vraag zo concreet mogelijk te beschrijven op je pagina. Wie dit op de juiste manier wil doen, moet goed kunnen associëren. Voorheen vond Google het prima dat je een pagina over Johan Cruijff schreef met de focus op één enkel keyword, namelijk ‘Johan Cruijff’. Door de komst van semantic search zul je allerlei relevante woorden rondom de zoekterm moeten samenvoegen. Wie aan Johan Cruijff denkt, denkt aan related keywords als ‘AFC Ajax’, ‘Nummer 14’, ‘Het Nederlands Elftal’, ‘Jordi Cruijff’, ‘FC Barcelona’ en ga zo maar door. Een goede SEO-strategie bestaat dus uit meer dan een keywordfocus.

Semantic-search-SEO-infographic-Marketing-Guys-1024x683

Technische SEO-optimalisatie nog altijd van belang

Hoewel de opkomst van semantic search voor het grootste deel betrekking heeft op tekstproductie, blijven ‘oude’ SEO-regels op technisch vlak natuurlijk gewoon van kracht. Wil je optimaal scoren, zorg dan altijd voor een minimale laadtijd voor je webpagina, een geoptimaliseerde sitemap en een overzichtelijke websitestructuur.

Hoe snel Google zich de komende jaren zal gaan ontwikkelen op het gebied van semantic search is niet bekend. Op dit moment worden vooral websites met Engelse teksten door de filter gehaald. Hoewel semantic search nog niet overheersend is in het huidige algoritme, is het zeker aan te raden om alvast een nieuwe, scherpe SEO-strategie te ontwikkelen. Waardevolle content wordt namelijk altijd door Google beloond.

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.