In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Marketing automation

 

Segmenteren op gedrag binnen marketing automation

Als je marketing automation software gebruikt zoals Act-On, Hubspot of Marketo dan heb je heel veel mogelijkheden om te segmenteren. Vaak wordt er door marketeers gesegmenteerd op profiel (denk aan functie, bedrijf en locatie). Een minder gebruikte segmenteringsmethode is op gedrag of activiteit (bijvoorbeeld bezochte pagina’s, clicks op social en bepaalde woorden in zoekopdrachten). Daarover meer in deze blog.

Segmenteren op profiel of gedrag?

Om duidelijk te maken wat het verschil is tussen de 2 methodieken is het het makkelijkste om te werken met een voorbeeld. Stel dat we onze doelgroep online willen bereiken. Een van de doelgroepen is in ons geval de marketing manager bij bedrijven in Amsterdam. Binnen de marketing automation van Act-On kan ik die als volgt selecteren:

De data die in het segment zit is data die is ingegeven of ingelezen. Dat is de data die in het profiel wordt opgeslagen. Dit kun je binnen de marketing automation combineren met het gedrag dat de prospect online vertoont. Denk hierbij aan bezoeken aan bepaalde pagina’s op je site, het openen van en klikken op je e-mailcampagnes en de leadscoring. Daarmee kun je een hoop extra toevoegen aan je segment. Zo kunnen we het voorgaande segment aanvullen met gedrag (activity):

 

Leadscoring in segmentering meenemen

Een ander interessant criterium om mee te nemen in je segmentering is de leadscoring. Hierin kun je nog veel meer zaken meenemen die van belang zijn om prospects op ‘warmte’ in te delen. Er zijn vele criteria, van het bekijken en downloaden van specifieke whitepapers, deelname aan webinars tot de gebruikte zoekwoorden in je AdWords campagne. Met dat laatste kun je (door de koppeling van AdWords aan Act-On) focussen op de beste zoekwoorden en prospects die hierop zochten hoger waarderen dan andere. Dat is eenvoudig via de scoring rules in te stellen:

Automated programs op basis van de segmenten in marketing automation

Als je eenmaal de segmenten hebt aangemaakt kun je deze heel goed gebruiken voor de inzet van automated programs en lead nurturing programma’s. Denk aan een serie van e-mails waarin je suspects langzaam ontwikkelt tot prospects. Dat is een eenvoudige. Ook kun je denken aan een serie op basis van een specifiek product of oplossing die je verkoopt. Zelf hebben we bijvoorbeeld het volgende programma lopen waarin we geïnteresseerden in marketing automation via hun profiel en gedrag steeds weer op andere manieren informeren:

Hulp nodig met marketing automation?

Gebruik je een marketing automation pakket en wil je er meer uithalen? Dan helpen wij je graag. Neem daarvoor vrijblijvend contact met ons op via 033-7370250 of via ons contactformulier.

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digitaal strateeg en oprichter van Marketing Guys

Wil je direct na publicatie onze blogs lezen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deel deze blog