In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Werken met (geavanceerde) segmenten in Google Analytics

Als je regelmatig met Google Analytics werkt dan heb je ze ongetwijfeld wel eens voorbij zien komen: segmenten in Google Analytics. Je kunt kiezen uit standaard segmenten, maar je hebt ook de mogelijkheid om zelf segmenten aan te maken. In deze blog leggen we je uit wat (geavanceerde) segmenten zijn, hoe je deze instelt en wat de voordelen zijn.

Wat zijn (geavanceerde) segmenten?

Met segmenten kun je een samengestelde groep websitebezoekers onderscheiden van het totaal aantal bezoekers. Zie het als een tijdelijk filter voor een snelle dataweergave. De snelle weergave van data is gelijk de belangrijkste reden om segmenten in te stellen.

Voorbeelden van segmenten in Analytics

Als marketeer kun je bijvoorbeeld het betaalde kanaal met een segment opsplitsen in AdWords en Bing Ads. Daarnaast kun je het organische segment volledig specificeren op publiek dat enkel via Google of Bing op je website terecht komt. Er zijn voldoende segmentatie mogelijkheden. Een segment kun je aanpassen door op ‘Segment toevoegen’ te klikken, zoals te zien in onderstaande afbeelding.

 ga_segmenten

Waarom zou je segmenten willen gebruiken?

Segmenten zijn ten eerste gemakkelijk in te stellen als je enigszins bekend bent met de standaardfunctionaliteiten van Analytics. Belangrijk hierbij zijn bijvoorbeeld de metrics (cijfers), dimensies (kenmerken van de gebruiker),bron en medium. Een groot voordeel van een segment is dat er geen gegevens verloren gaan als je deze instelt. Dit kan bij een verkeerd ingestelde filter bijvoorbeeld wel gebeuren. Daarnaast kun je segmenten kopiëren, delen en eenvoudig weer verwijderen zonder dataverlies.

Hoe stel je een segment in?

In onderstaand voorbeeld stellen we een segment in om ‘Bing Organic’ te segmenteren ten op zichte van het complete organische kanaal. Klik allereerst op ‘Segment toevoegen’. Het gaat hier om een ‘verkeersbron’, klik daarom op ‘verkeersbronnen’. Het medium is ‘organic’ en de bron is ‘Bing’. Als je een segment goed hebt ingesteld dan filtert Google Analytics deze automatisch eruit en geeft hij een percentage aan van het totaal aantal bezoekers.

 ga_segmenten_2

Voorbeelden van segmenten die je kunt instellen

  • Segmenten op demografische gegevens (leeftijd of geslacht en mobile devices).
  • Segmentatie op basis van technologie (organische sessies via iPhone).
  • Bezoekers vanaf bijvoorbeeld Marktplaats.nl.
  • Uitsluiten van spamachtige verwijzingen (filter is de beste optie).

Meer weten over Google Analytics en segmentatie?

Heb je hulp nodig bij het inzichtelijk maken van online data, het opschonen van je Analytics of het instellen van segmenten? De specialisten van Marketing Guys staan voor je klaar. Neem contact met ons op via ons contactformulier of telefonisch via 033-7370250.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena van Marketing Guys.