In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Conversie optimalisatie

 

Search Console: websiteprestaties meten

Search Console is de vernieuwde versie van Google Webmaster tools, een essentiële tool voor webmasters en online marketeers om de website prestaties en de aanwezigheid in organische zoekresultaten te kunnen monitoren. De koppeling tussen website en Search Console wordt echter nog door veel bedrijven vergeten of ze zijn simpelweg niet op de hoogte van de mogelijkheden.

Search Console wat kan ik er mee?

Search Console is zoals eerder gezegd een belangrijke tool om de prestaties van je website bij te houden en de aanwezigheid in de organische zoekresultaten te kunnen bijhouden. Het geeft nieuwe inzichten in hoe bepaalde zoektermen presteren en hoe vaak een bezoeker via een bepaald zoekwoord op de site komt. Deze zijn vanuit Google Analytics nauwelijks nog zichtbaar. Zonder al te ver in details te treden wat je allemaal met Search Console kan, zetten we hieronder alvast wat belangrijke punten voor je op een rijtje wat Search Console te bieden heeft:

  • Indexering status van je website bekijken: Begrijpt Google jouw website? En krijgt Google toegang tot de inhoud op de website?
  • Aanpassen van je sitelinks voor organische zoekresultaten
  • Analyse van het organische zoekverkeer: zoekwoorden, links naar de site
  • Fouten en problemen ontdekken, bijvoorbeeld: aantal 404 pagina’s
  • Prestaties van de mobiele website monitoren
  • Suggesties voor HTML verbeteringen
  • Beveiligingsproblemen signaleren en waarschuwingen voor belangrijke updates

SEO-prestaties website: maak koppeling Search Console en Google Analytics

Google Analytics klinkt bij veel mensen waarschijnlijk veel bekender in de oren. Op zich kan je met Google Analytics al heel veel gegevens analyseren om je website prestaties te beoordelen. Maar zoals bekend zijn niet alle organische gegevens in Google Analytics goed toegankelijk. Dus waarom deze gegevens niet combineren? De koppeling tussen Search Console en Google Analytics is daarmee een belangrijke vervolgstap. De gegevens van Search Console worden hiermee geïntegreerd met Analytics. Groot voordeel is dat je bijvoorbeeld de bestemmingspagina’s afzonderlijk kan beoordelen op vertoningen, kliks en daarmee CTR van je pagina. Oftewel: waarom presteert de ene pagina organisch beter dan de ander? Zeer belangrijk onderdeel tijdens de analyse voor het (SEO) optimalisatieproces.

Hoe koppel je Search Console aan Google Analytics?

De koppeling is eigenlijk zeer eenvoudig. Voordat je begint: zorg dat je jouw website al hebt aangemeld bij Search Console en werk bij voorkeur vanuit 1 Google account, dit maakt het allemaal wat makkelijker. Je kan per property in Google Analytics, slechts 1 Search Console account koppelen. We leggen de koppeling in drie eenvoudige stappen voor je uit:

Stap 1: Begin vanuit Google Analytics
Ga naar Google Analytics > Acquisitie > Zoekmachine optimalisatie > zoekopdrachten en dan krijg je het onderstaande scherm te zien. Klik op de grote grijze balk “ Het delen van gegevens van Webmasterhulpprogramma’s van Google instellen.

Stap 2: Instellingen: klik op bewerken
Klik vervolgens op bewerken en ga verder naar stap 3.

Stap 3: Selecteer jouw website
Klik jouw website aan om de koppeling te maken en klik vervolgens op opslaan. De koppeling is nu gemaakt en de gegevens zijn zichtbaar van uit het Acquisitie rapport.

Mijn Search Console gegevens zijn heel anders dan in Analytics: klopt dat ?

De gegevens in Search Console en Google Analytics verschillen met elkaar door verschillende meetmethodes die worden toegepast, maar ze zijn daarom niet minder toepasbaar. Sterker nog: het geeft een sterke indicatie van hoe jouw weergave in de zoekresultaten is. Google Analytics houdt bijvoorbeeld alleen verkeer bij per pagina bij waaraan de Javascript code is toegevoegd. In Search Console worden de gegevens soms nog verder verwerkt, waardoor de statistieken kunnen verschillen. Een ander verschil is dat Search Console het totale aantal zoekopdrachten bevat waarmee jouw pagina is weergegeven.

Op de hoogte blijven van al onze nieuwtjes? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena, SEO-specialist bij Marketing Guys.