In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Rich Snippets; wat zijn het en hoe doe je er je voordeel mee?

Rich Snippets in de zoekresultaten van Google, je hebt ze vast en zeker een keer voorbij zien komen. Maar wat zijn Rich Snippets nu precies en hoe kun je er in SEO-technisch opzicht je voordeel mee doen? In deze bijdrage vertellen we je graag meer over de mogelijkheden.

Wat zijn Rich Snippets?

Rich Snippets zijn korte toevoegingen aan de standaardresultaten op een Google-pagina. Met standaardresultaten doel ik op de blauwe paginatitel, de groene URL en de meta description zoals in deze in de onderstaande afbeelding worden weergeven.

Standaardresultaat Google - niet verrijkt met Rich Snippets

Het doel van Rich Snippets is om de standaardresultaten te verrijken met extra informatie, beter bekend als structured data. Deze data is relevant voor de zoeker en bovendien visueel; iets wat mogelijk kan resulteren in een hoge Click Through Rate (CTR). Niet alleen omdat je meer informatie biedt aan je doelgroep, maar ook omdat je dankzij het visuele aspect van de Snippets meer opvalt tussen alle andere resultaten.

Voorbeelden van Rich Snippets

Rich Snippets verschijnen in verschillende soorten en zijn onder andere toe te passen op personen, producten, reviews, evenementen en recepten. De meest herkenbare uitingen van de Snippets zijn misschien wel de reviews. IMDb heeft de reviewmogelijkheid al sinds jaar en dag aan haar webpagina’s gekoppeld.

Voorbeeld van Rich Snippets op IMDb

Voor productleveranciers met een webshop is het vooral interessant om productpagina’s te verrijken met extra informatie. Een productpagina kun je onder andere aanvullen met de actuele voorraadstatus van een product, de productprijs en eventuele relevante kortingsacties.

Voorbeeld van Rich Snippets van iMac

Een combinatie van verschillende vormen maken kan ook. Wanneer je googelt op ‘recept voor cake’ komt er een aantal resultaten tevoorschijn met daarbij aanvullende data in de vorm van een foto, een rating en een bereidingstijd.

Voorbeelden van Rich Snippets

Hoe voeg ik Rich Snippets toe in Google?

Voor iedere Rich Snippet zijn andere stukken code bedacht. Kun je goed overweg met HTML, dan verwijs ik je met liefde door naar schema.org. Heb je een WordPress-website en werk je liever met een plugin; er zijn tal van betaalde en gratis Rich Snippets plugins beschikbaar. Zodra je de Snippets hebt toegevoegd aan je webpagina’s kun je met de gestructureerde gegevenstest controleren of Google de gestructureerde data van je pagina ook daadwerkelijk kan lezen.

Wil je direct na publicatie onze blogs lezen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digital strategist, marketing automation specialist en oprichter van Marketing Guys.