In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Adverteren met Responsive Ads in het Google Display Network

Met de introductie van Responsive Ads in het Display Network speelt Google in op de mobile-first index. Voorheen was het al mogelijk om standaard tekstadvertenties -naast je beeldadvertenties- weer te geven in het Display Network, maar die zijn nu vervangen door Responsive Ads. Wat houdt dat precies in en hoe werkt dat? Dat lees je in deze blog.

Wat zijn Responsive Ads?

Als adverteerder heb je te maken met een groot aantal advertentieformaten en -typen, wat erg tijdrovend kan zijn. Responsive Ads bieden je een oplossing: één advertentie kan voldoende zijn om elke advertentieruimte te benutten, dat scheelt tijd! Deze advertenties hebben geen vast formaat en worden automatisch aangepast naar de beschikbare advertentieruimte. De flexibiliteit van Responsive Ads helpt je het bereik en de invloed van je campagne te vergroten, waarbij jij ook nog eens tijd bespaart.

Responsive Ads

De Responsive Ad bestaat uit drie typen advertenties, die op ieder device en in ieder formaat optimaal kan worden getoond:

  • Responsive Text Ad: dit is een tekstadvertentie zoals het oude formaat, maar dan met bijna 50% meer tekstruimte.
  • Responsive Image Ad: hierbij is het mogelijk dat er een afbeelding en een logo bij je advertentietekst vertoond wordt.
  • Native Ad: bij dit formaat wordt de advertentie geïntegreerd in de website waar de advertentieruimte wordt aangeboden, waardoor het dezelfde look-and-feel behoudt.

Bij de weergave van een Responsive Ad worden niet altijd alle onderdelen gebruikt, het kan bijvoorbeeld voorkomen dat er geen afbeelding vertoond wordt. Wil je uitsluitend tekstadvertenties gebruiken? Kies er dan voor om geen afbeelding en logo te uploaden.

Responsive Ads aanmaken

Om Responsive Ads toe te voegen aan je campagne, moet je eenmalig een aantal onderdelen aanleveren. Je uploadt een afbeelding, een logo, de te gebruiken teksten en de gewenste bestemmingspagina: op basis hiervan maakt Google automatisch de advertenties aan.

Responsive Ads aanmaken

Op het moment dat je de advertentie aanmaakt, zie je aan de rechterkant direct voorbeelden voorbijkomen van een aantal veelgebruikte indelingen. Sinds 31 januari 2017 is het niet meer mogelijk om de oude tekstadvertenties aan te maken, Responsive Ads zijn nu de standaard. Meer uitleg nodig? Check deze handleiding van Google.

Wil je altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief:

 

Deze blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en oprichter van Marketing Guys.