In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Pushmeldingen en sms’jes sturen met mobile marketing van Marketo

Steeds meer interactie met merken vindt plaats via mobile devices. Veel organisaties testen hun online marketing op een desktop of laptop, maar vergeten nog steeds hun campagnes te optimaliseren voor mobile devices. Een gemiste kans! Vergeet namelijk niet:

  • 89% van de internetgebruikers bezit een smartphone;
  • 60% van de tijd die op internet gespendeerd wordt, gaat via tablet of smartphone.

Om je doelgroep te bereiken, is het dus belangrijk om een mobile marketingstrategie te ontwikkelen. Je moet begrijpen hoe je doelgroep hun smartphone gebruikt en vervolgens strategisch gebruik maken van SMS/MMS-marketing en mobiele apps om hen te bereiken.

mobile-marketing-marketoMobile marketingstrategie opstellen

Stap 1: Mobiele buyer persona’s maken

Inzicht in jouw publiek is de eerste stap naar elke marketingstrategie en buyer persona’s zijn een waardevol hulpmiddel om dat inzicht te bevorderen. Persona’s fictieve voorbeelden van jouw ideale klant. Beschrijf de demografische gegevens van de persoon, doelen, uitdagingen, belangrijkste informatiebronnen, gewenste type inhoud, bezwaren en/of rol in het aankoopproces.

Beschrijf ook hoe hun mobile gedrag eruit ziet. Hoeveel van hun webgebruik gebeurt er op mobiele apparaten? Doen zij aankopen via een smartphone? Om hierachter te komen, kun je onderzoeken gebruiken en de doelgroep zelf vragen door bijv. de inzet van een enquête. Belangrijke data uit onderzoeken:

  • 65% van alle e-mail wordt eerst geopend op een mobiel apparaat;
  • 48% van de gebruikers start zijn sessie met mobiel internet via een zoekmachine;
  • 56% van de B2B-kopers gebruiken vaak smartphones om toegang te krijgen tot de inhoud van leveranciers;
  • 95% van de volwassenen gebruikt hun smartphone voornamelijk om toegang te krijgen tot informatie.

Bekijk daarnaast ook Google Analytics om te achterhalen hoeveel van jouw websitebezoek via mobile devices komt.

Stap 2: Doelen bepalen

De sleutel tot het definiëren van een effectieve strategie is om eerst te beslissen hoe succes eruit ziet. Breng de belangrijkste stakeholders bij elkaar om jouw mobile marketingstrategie in kaart te brengen. Identificeer doelen door jouw team bijvoorbeeld deze vragen te stellen:

  • Wat doen we momenteel voor mobiel? Dit zal je startpunt bepalen en ervoor zorgen dat iedereen weet wat het startpunt is.
  • Als je al met mobile marketing bezig bent, hoe presteren die initiatieven dan? Zo zie je wat wel en niet werkt en welke resultaten al worden gemeten;
  • Wat zijn jouw belangrijkste doelstellingen voor het opnemen van mobile marketing in jouw algemene strategie? Wat verwachten we van mobile marketing en waarom is het voor jouw bedrijf relevant?
  • Wie zijn de belangrijkste doelgroepen voor mobile marketing?
  • Hoe schakel je het cross-channel van je mobiele doelgroep in? Deze discussie zal helpen te analyseren hoe de kanalen die je nu inzet, kunnen worden opgenomen in jouw mobile marketingstrategie.

Stap 3: KPI’s definiëren

Net als andere marketinginspanningen, moet mobile marketing worden getest en geoptimaliseerd. Bepaal welke realistische, meetbare KPI’s het succes van uw mobile campagne bepalen. Bijvoorbeeld:

  • Engagement: zorg voor mobielvriendelijke content voor potentiële klanten die op zoek zijn naar informatie over uw branche of product. Zorg ervoor dat uw website mobiel reageert om de mobiele SEO te verbeteren;
  • Acquisitie: Zorg ervoor dat lead nurturing e-mails mobielvriendelijk zijn met duidelijke call-to-action. Knoppen in e-mails moeten in de bovenkant van het bericht staan ​​en groot genoeg zijn om gemakkelijk te kunnen doorklikken. Maak het vervolgens zo eenvoudig mogelijk voor iemand om een ​​formulier in te vullen op een mobiel-vriendelijke webpagina.
  • Klantenservice: Klantenservice is enorm bepalend voor je reputatie. Wordt iemand niet goed of snel geholpen, dan is de kans groot dat zij niet bij u terugkomen. Zorg dat klanten jou gemakkelijk bereiken en maak de knoppen duidelijk voor de smartphone of tablet gebruikers.

Bepaal welke specifieke resultaten je wilt behalen:

  • Wil ik de conversies van e-mailberichten verhogen?
  • Probeer ik het verkeer naar webpagina’s te verbeteren?
  • Hoe belangrijk is het dat ik meer gekwalificeerde leads genereer?
  • Moet ons merk de verkoop verbeteren door meer verkeer op bepaalde pagina’s te converteren.

Stap 4: Monitor mobiele statistieken

Meten is weten. Zorg dat je goed inzicht hebt in de resultaten. Denk hierbij aan op maat gemaakte dashboards. Daarnaast is Google Analytics ideaal om meer gegevens te monitoren. Zo kun je zien hoeveel mensen jouw website bezoeken via hun mobile devices. Daarnaast zie je ook of er meer conversie plaatsvindt vanaf mobile of zie je dat mensen bouncen nadat ze via een smartphone op je website komen. Je kunt dan bekijken of pagina’s geoptimaliseerd moeten worden voor mobiel gebruik.

Mobile marketing met Marketo

Marketo heeft speciaal voor mobile marketing een applicatie ontwikkeld. De mogelijkheden hiervoor zijn ook weer uitgebreid, dus stel eerst een strategie op door de stappen hierboven te doorlopen. Wanneer je niet precies hebt beschreven wat je wilt bereiken en hoe, ga je ook de mobile app niet volledig benutten.

Zo kun je een eigen mobile app koppelen aan Marketo en jouw database gepersonaliseerd in-app-berichten sturen terwijl ze jouw app gebruiken. Wanneer ze openen kun je bijvoorbeeld een promotiebericht tonen. Met één klik worden ze naar een landingspagina of externe website gelinkt waar ze meer informatie krijgen of een aankoop kunnen doen. Ook kun je in-app-berichten gebruiken als herinneringen voor bepaalde afspraken of een event waarvoor ze zich kunnen inschrijven.

Daarnaast kun je ook losse pushmeldingen of sms’jes sturen naar je database en op deze manier met hen communiceren op de manier die voor hen heel toegankelijk is.

Graag eens meer weten over Marketing Automation of heb je hulp nodig bij je mobile marketingstrategie? Kom naar onze lunch & learn of nodig ons uit voor een brainstorm!

Deze blog is geschreven door Janet Nawijn van Marketing Guys. Janet is Marketing Technology Specialist en heeft ervaring met de pakketten van Act-On, Hubspot en Marketo.

 

Deel deze blog