In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Possum algoritme update: veranderingen lokale zoekresultaten

Maak kennis met Possum: een nieuwe algoritmische update van Google voor de lokale zoekresultaten. Onlangs berichtten we al over de Penguin update, maar vrijwel gelijktijdig is de Possum update uitgerold, met misschien wel een nog grotere impact. Lees in de blog wat je over deze update moet weten.

google-possum-update

Wat is Google Possum?

De Google Possum update (de naam is bedacht door de SEO-community) is een update van het lokale algoritme. De aanpassingen zijn bedoeld om de kwaliteit van de lokale zoekresultaten te verbeteren om zo relevantere informatie voor de bezoeker te creëren. Zo is de diversiteit van de resultaten per zoekopdracht zichtbaar en worden spam-achtige praktijken tegengehouden. Geen lokale update heeft zoveel impact gehad sinds zijn voorganger ‘Pigeon’. De veranderingen zijn goed merkbaar in de ‘3-pack’.

3pack-google

Overzicht drie lokale zoekresultaten Google.

Veranderingen in de ‘3-pack’

De update heeft geleid tot grote veranderingen in de drie zichtbare lokale resultaten. Google filtert nu namelijk onder andere op basis van adres. Dit betekent in het kort dat als je de drie lokale posities bezit door profielen met dezelfde inhoud (bijvoorbeeld adres), Google kijkt naar welk resultaat het meest relevant is en de andere eruit filtert. Het was in het verleden mogelijk om als bedrijf meerdere lokale posities te bekleden met verschillende profielen.

[button url=”//marketingguys.nl/training-workshop/workshop-zoekmachine-optimalisatie/” text=”Meld je aan voor de gratis SEO-workshop!” size=”” type=”primary” icon=”” external=”0″]

De fysieke locatie van de zoeker

De fysieke locatie van iemand die in Google zoekt wordt veel nauwkeuriger bepaald. Dit heeft grote invloed op de zoekresultaten die je te zien krijgt. Een zoekopdracht ‘online marketing bureau Amersfoort’ levert in Amersfoort andere resultaten op dan in bijvoorbeeld Amsterdam en de keyword volgorde is ook nog eens bepalend voor het resultaat. Het lijkt er overigens op dat Possum minder afhankelijk is van het organische filter en meer op eigen houtje opereert.

Tips om beter lokaal te scoren:

Door deze update ga je het met een Google Business account alleen niet meer redden. De concurrentie op lokale resultaten wordt steeds groter. Dit betekent dat je slimme strategische keuzes moet maken. Onlangs schreef collega Rico al een interessante blog over lokale SEO. Naast deze blog hebben we nog een aantal tips voor je op een rij gezet:

  • Een Google Business account is niet meer genoeg, maar wel het begin. Zorg dat je alle mogelijke gegevens hebt ingevuld.
  • Je opereert lokaal, dus zorg ervoor dat je content ook een lokale focus heeft. Artikelen met meer inhoud doen het vaak goed.
  • Links zijn belangrijk, zeker lokaal! Zorg dat de meeste lokale directories naar jou verwijzen. Maar verwijs ook extern naar lokale bronnen in bijvoorbeeld een blog.
  • Blijf relevant voor je eigen regio. Focussen op keywords gecombineerd met plaatsnamen buiten jouw regio heeft weinig zin.
  • De lokale verbeteringen zijn belangrijk, maar focus je op de gehele zoekmachine optimalisatie van je website.

Lokaal beter vindbaar worden?
Heb je hulp nodig met de invulling van je lokale website? Heb je behoefte aan meer SEO-tips? Onze specialisten staan voor je klaar. Vergeet je trouwens niet om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief door hieronder je e-mailadres achter te laten!

 

Deze blog is geschreven door Michiel van Altena van Marketing Guys.

Deel deze blog