In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

Parallelle tracking, de deadline is vastgesteld

Google Ads (voorheen Google AdWords) maakt vanaf oktober 2018 parallelle tracking verplicht voor alle Google Ads-accounts. Met parallelle tracking worden bezoekers rechtstreeks naar de bestemmingspagina geleid, terwijl de klikmeting op de achtergrond plaatsvindt.

Hoe meet Google kliks op advertenties?

Als een gebruiker op Google zoekmachine op een advertentie klikt, dan komt de bezoeker op de website terecht. Google houdt op de achtergrond de klik bij. Zo weet je welke advertenties kliks, conversies en omzet opleveren.

Wat gaat er veranderen?

Het doel is om bezoekers sneller op de bestemmingspagina te krijgen. Dit kan een positief effect hebben op het aantal conversies en leiden tot verbeterde advertentieprestaties.

Met lineaire tracking:

  • Bezoeker klikt op een advertentie.
  • Google Ads kliktracker wordt geladen.
  • Tracking-URL wordt geladen.
  • Eventuele aanvullende tracking-URL wordt geladen.
  • Bezoeker krijgt de bestemmingspagina te zien.

Met parallelle tracking:

  • Bezoeker klikt op een advertentie.
  • Bezoeker krijgt de bestemmingspagina te zien.

Terwijl de klikmeting op de achtergrond plaatsvindt. Zonder dat een bezoeker eerst naar de tracking-URL wordt geleid.

Google Ads Parallelle tracking

Parallelle tracking inschakelen

Je kunt parallelle tracking nu al inschakelen voor campagnes in het zoeknetwerk en shopping-campagnes. Volg onderstaande stappen om zelf parallelle tracking in te stellen:

  1. Log in op uw Google Ads-account.
  2. Klik in het navigatiemenu op ‘Alle campagnes’.
  3. Klik in het paginamenu aan de linkerkant op ‘Instellingen’.
  4. Klik op ‘Accountinstellingen’.
  5. Klik op ‘Bijhouden’.
  6. Klik op de schakelaar naast ‘Parallelle tracking’ om deze optie in te schakelen.

Ga je parallelle tracking implementeren, dan dien je rekening te houden met een aantal punten.

Implementatie checklist

  • Websites zijn https-ondersteund.
  • Redirects zijn server-side ingesteld (in tegenstelling tot on-page omleiding zoals javascript).
  • Gebruik de nieuwe Google Ads interface.

Daarnaast zijn er nog een aantal aanbevolen setups. Bekijk alle setups hier.

Heb je hierbij hulp nodig? De specialisten van Marketing Guys helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op.