In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Conversie optimalisatie

Online personalisatie, hoe pak je dat aan?

Afgelopen vrijdag 13 juli was Marketing Guys aanwezig bij de clinic: “Online personalisatie, hoe pak je dat aan?” De clinic werd gegeven op Beeckestijn Business School te Leusden door Martin van Kranenburg. In deze blog leggen we je uit wat online personalisatie is en hoe je dit in de praktijk kunt toepassen.

Wat is online personalisatie?

Online personalisatie is het dusdanig inrichten van jouw website, zodat de inhoud aansluit op de behoeften van je doelgroep. Het gaat erom dat je de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste persoon laat zien. Dit kun je doen door realtime te personaliseren. De bezoeker heeft bijvoorbeeld een aantal pagina’s van herenschoenen bezocht en dit gedrag zorgt ervoor dat als hij terugkeert op de homepage, dat er enkel informatie over herenschoenen staat. Dit noemen we ook wel liquid content. Je laat irrelevante informatie weg en laat enkel informatie zien die op dat moment relevant is. Kortom, ga de dialoog aan met de bezoeker. Kom in contact met en weet waar hij/zij naar op zoek is. En wees ook niet bang om zaken we te laten waar ze niet in zijn geïnteresseerd.

De online conversie piramide

Voordat je begint met online personalisatie is het van belang dat je alle stappen vanuit de conversie piramide op orde hebt. Investeer eerst in het verkrijgen van relevant verkeer naar je website en zorg dat je goed vindbaar bent. Gebruiksvriendelijkheid van je website is key. Heb je een website die qua usability niet goed in elkaar zit? Dan is de kans op conversie laag. Zorg dat je website een rode loper is voor je bezoeker. Een bezoeker moet zo min mogelijk stappen afleggen tot een conversie. Richt daarom van tevoren verschillende conversie/contentpaden in en maak dit meetbaar. Vanaf dat moment kun je je gaan richten op persuation technieken, gevolgd door profiling.

Van content naar context marketing

Jarenlang werden we overspoeld met ‘content is king’, dat is deels waar, maar als de context ontbreekt dan is de content niks waard. Je doelgroep staat centraal. Wie is je doelgroep? Wat zijn hun pijnpunten? Wat motiveert ze? En misschien wel nog belangrijker, wat frustreert ze? Richt je content in op verschillende doelgroepen en breng hun pijnpunten in kaart. Ga in gesprek met je doelgroep om dit helder te krijgen. Houd hierbij in het achterhoofd dat je het allemaal doet voor de conversie. 48% geeft aan meer te besteden als de content volledig op hen aansluit. En misschien nog wel interessanter; 74% van de bezoekers raakt gefrustreerd als de content niet relevant is. Oftewel, heeft een grotere kans om de website te verlaten zonder te converteren.

Mobiele Usability

Inmiddels is het bij veel bedrijven wel duidelijk dat je niet meer zonder mobiele website kunt, maar aan de usability op mobiel schiet het nog wel eens te kort. Niet alleen heb je te maken met technische factoren, waarvan laadtijd één van de belangrijkste is. Daarnaast heb je ook te maken met het functionele design. Bezoeker navigeren op mobiel heel anders dan op desktop. Maak je website eenvoudig, leg wederom die rode loper uit en zorg ervoor dat je bezoeker de juiste informatie op de juiste tijd krijgt.

Vormen van online personalisatie

Er zijn talloze vormen van online personalisatie.

  • Smart notifications – breng bezoekers op de hoogte van het voordeel wat ze hebben als ze bestellen/reserveren op jouw website. Dit trekt mensen over de streep om bij jou te boeken en niet bij de concurrent.
  • Recommondation tools – Je bestelt een boek en in het bestel proces zie je een overzicht van boeken die je wellicht ook interessant vindt. Of mensen die dit boek kochten, kochten ook..
  • Online personalisatie – Je bezoekt een aantal producten binnen een segment en als je terugkeert op de homepage, dan is deze volledig aangepast op jouw gedrag. Een ander voorbeeld is een bekende boekingswebsite, waarbij je de indruk krijgt dat er enorme schaarste is en dat je wel snel moet boeken, omdat 50 mensen ook het betreffende hotel aan het bekijken zijn.
  • Remarketing – Pas remarketing toe om ervoor te zorgen dat de bezoeker jou niet uit het oog verliest. Heeft hij/zij jouw website bezocht, dan probeer je de bezoeker weer terug te krijgen naar je website.

“Verliezers hebben een excuus, winnaars een plan”

Meer weten over online personalisatie?

Wil je meer weten over online personalisatie of conversie optimalisatie in het algemeen? Neem dan gerust contact met ons op. Of bezoek de sessie over online personalisatie tijdens de Marketing Technology Day!

Deze blog is geschreven door Dennis Mei, Search & Data specialist.

Deel deze blog