In Advertising, Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Social Media

Online marketing tips voor de feestdagen

De feestdagen komen er weer aan! Dit weekend komt onze Goedheiligman weer in het land en over anderhalve maand mogen we weer aanschuiven bij het kerstdiner en kort daarna happen we onder het genot van een glas bubbels een aantal oliebollen weg. Deze periode voor de feestdagen is een perfecte periode om leuke marketingactiviteiten te organiseren en leuke acties op te zetten. Wist je dat webwinkeliers tijdens de feestdagen 30% van hun totale jaarlijkse omzet behalen?

Speciale kortingen en acties organiseren tijdens de feestdagen

De periode voor de feestdagen leent zich goed om leuke acties te organiseren en bepaalde producten of diensten extra onder de aandacht te brengen. Denk hierbij aan een leuke winactie onder Facebook-likers of speciale kortingsacties voor bepaalde producten uit je webshop. Wat voor webwinkels ook een leuk idee is, is om een gratis inpakservice aan te bieden. Veel producten en diensten kunnen goed online gepromoot worden en op online gebied is veel mogelijk. Vergeet ook de promotie van je acties niet; een gerichte Google Ads campagne, Facebook adverteren, posten op Twitter en het versturen van e-mailnieuwsbrieven dragen effectief bij aan het bekendmaken van je acties.

Maak een landingspagina!

Stel je hebt een webshop en je wilt jouw producten extra onder de aandacht brengen als ideale Sinterklaas- en Kerstcadeaus. Belangrijk is dat je een landingspagina maakt met de specifieke Sinterklaas- of Kerstcadeaus. Op die landingspagina geef je de lezer namelijk meer informatie over de actie. Zorg ervoor dat de lezers worden geconfronteerd met een call-to-action om gebruik te maken van de actie en cadeaus aan te schaffen. Bekijk voor een goed voorbeeld de landingspagina van Marktplaats hieronder. Klik hier voor meer informatie over het maken van een goede landingspagina.

Online marketing tips landingspagina

Promoot je actie via een e-mail nieuwsbrief

Nadat je een leuke actie hebt verzonnen en een landingspagina voor de actie hebt aangemaakt, is het promoten van de speciale Sinterklaas-, Kerst- of Oud & Nieuw-actie een heel belangrijk punt. Zoals hierboven is aangegeven, kun je dit via verschillende online marketingkanalen doen. Allereerst is een nieuwsbrief een goed middel. Met een nieuwsbrief breng je je actie onder een vaak grote groep mensen onder de aandacht, waarin je meteen de mogelijkheid biedt de ontvangers naar je landingspagina te leiden. Een goede onderwerpregel is hierin erg belangrijk. Mensen moeten direct geprikkeld worden om de e-mail nieuwsbrief te openen. Daarnaast zorg je er voor dat je door middel van een nieuwsbrief je merknaam weer even onder de aandacht brengt onder je doelgroep. Mensen zien je ‘voorbij komen’. Dit werkt zeker goed bij bestaande klanten.

Speciale feestdagenactie promoten via betaald adverteren

Via betaald adverteren kun je heel gericht je feestdagenactie onder de aandacht brengen van je (potentiële) doelgroep. Je kunt een betaalde advertentie opzetten via Facebook, maar ook via Google AdWords. In het geval van Facebook kun je heel gericht je doelgroep selecteren. Je kunt bijvoorbeeld aangeven welke interesses iemand heeft die de advertentie te zien krijgt, maar bijvoorbeeld ook welke merken hij ‘liked’.

Het voordeel van Google AdWords is onder andere dat je bepaalde producten specifiek kunt promoten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je voor Sinterklaas een speciaal product in de aanbieding hebt. Iedereen die op dat product zoekt wil je natuurlijk naar je website hebben!

De mogelijkheden van de sociale media

Op het gebied van social media is heel veel mogelijk. Wat bijvoorbeeld leuk is om te doen is om onder de volgers op de sociale mediakanalen, een extra kortingscode aan te bieden of een speciale win-actie te organiseren. Maak ook gebruik van Pinterest en Instagram. Met deze middelen kun je heel leuke actie’s opzetten. Daarnaast kunnen gebruikers van Pinterest eenvoudig worden doorgeleid naar de website, wat automatisch voor meer websitebezoekers zorgt. Steeds meer mensen doen inspiratie op via Pinterest en zullen ongetwijfeld op zoek gaan naar inspiratie voor Sinterklaas- en kerstcadeaus. HEMA speelde hier slim op in en biedt vlak voor de komst van de Sint een kortingsactie aan op Facebook:

Screen Shot 2014-11-14 at 12.12.44

De ideale online marketingmix voor de feestdagen!

Bij het promoten van je speciale feestdagen-acties is het heel belangrijk de gehele marketingmix in te zetten; stem dus alle middelen op elkaar af! Maak niet alleen gebruik van een nieuwsbrief waarin je je landingspagina promoot, maar neem ook betaald adverteren en sociale media hierin mee. Denk ook aan de opvolging van je leads, want niet iedereen is gelijk welwillend jouw actieproduct aan te schaffen.

Last but not least: opvolging van je leads

Wist je dat gemiddeld 98% van de bezoekers je website of webwinkel verlaat zonder de gewenste transactie of conversie? Een goede manier om je leads op te volgen en opnieuw te confronteren met jouw actie is retargeting. Met retargeting benader je specifiek bezoekers die jouw webwinkel of website al eerder hebben bezocht. Hierdoor kun je enorm gericht adverteren wat uiteindelijk leidt tot meer conversies. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om bezoekers te overtuigen alsnog een aankoop te doen, door een gerichte advertentie te tonen dat ze “alleen vandaag 10% kerstkorting” krijgen op al hun aankopen. 

Retargeting kan worden ingezet voor elke grootte en type onderneming en de kosten zijn gemakkelijk te controleren; er wordt per impressie afgerekend en er kan een dagbudget worden ingesteld. Wil jij graag een retargetingcampagne inzetten voor het opvolgen van je leads? Lees hier meer over retargeting.

Heeft u hulp nodig bij het optimaal benutten van uw feestdagen-actie?

Marketing Guys ondersteunt bedrijven in de succesvolle inzet van de juiste online marketing middelen. Hierbij gaan we uit van meetbare doelstellingen en gefocust op optimaal resultaat. Wil je daar meer over weten? Neem contact met ons op via 033-7370250 of het contactformulier:

Tip: Lunch & Learn Programmatic Buying