In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Online marketing strategie

Online marketing in Finance: succesvolle voorbeelden

De financiële sector omvat allerhande organisaties die diensten leveren met betrekking op financiële producten, zoals banken, verzekeraars en intermediairs. Vaak geassocieerd met grijze pakken. Maar niets is minder waar, want wanneer we kijken naar de inzet van online marketing zien we dat een aantal partijen voorlopen. Zij zijn het voorbeeld van hoe je op een goede manier online marketing en marketing automation inzet binnen een traditionelere organisatie.

Al 7 jaar op rij wordt er onderzoek gedaan naar de inzet van online marketing in de financiële sector. Er wordt hierbij met name gekeken naar verzekeraars en sinds vorig jaar ook naar banken. De nadruk bij banken en verzekeraars ligt de laatste tijd steeds meer op de millenials, de jonge generatie 24/7 online leeft.

Uit onderzoek van ITDS blijkt dat de klant vraagt om selfservice. Twee-derde van de millenials geeft ook nog aan het niet erg te vinden om een financieel product via een ‘derde’ partij af te sluiten, dus ze zijn daarin niet merktrouw. 50% laat zich leiden door aanbevelingen. Kort wat feitjes op een rij:

• 98% is actief op Twitter, gevolgd door 93% op Facebook
• 12% zet WhatsApp in
• 17% heeft een eigen community

AEGON

Aegon springt eruit wanneer het gaat om de inzet van online marketing in de financiële sector. Ze gaan de dialoog aan met iedereen en zijn actief op alle kanalen. Op Facebook faciliteert AEGON met stellingen de dialoog tussen de klanten en Aegon zelf, maar ook tussen klanten onderling. AEGON zet daarnaast Instagram in om te focussen op een jongere doelgroep.

Centraal Beheer

Bij Centraal Beheer focussen ze zich veel op contentmarketing. Ze hebben minigidsen geïntroduceerd die dieper ingaan op financiële onderwerpen. Om die te downloaden moeten mensen hun e-mailadres achterlaten (capture). De stap hierna is om voor hen in de marketingautomation-software een journey op te zetten, om zo het juiste bericht op de juiste tijd toe te sturen. Het doel van Centraal Beheer is om van marketing qualified leads uiteindelijk sales qualified leads te maken.
Naast contentmarketing zet Centraal Beheer ook fors in op personalisatie. Door te personaliseren wordt de content afgestemd op het gedrag van de klant. De verzekeraar loopt hierin ver voorop ten opzichte van andere bedrijven in de financiële sector. Het doel? Relevant en persoonlijk maken van alle interacties op alle touchpoints. Dus niet alleen op de website, maar ook telefonisch, in de apps en via de andere kanalen waarop Centraal Beheer te vinden is. Centraal Beheer werkt met PEGA Marketing, een vergelijkbaar systeem als Act-on.

ABN AMRO

ABN AMRO is volgens de Social Media Insurance Monitor, een panel dat jaarlijks kijkt naar de inzet van online marketing in de financiële sector, in 2017 de beste ‘online’ bank, gevolgd door Rabobank (2) en ING (3). De bank zet Facebook in voornamelijk voor klanttevredenheid. Voornamelijk Facebook Messenger draagt hieraan bij, maar ook WhatsApp wordt vaak ingezet. Opmerkelijk is wel dat in deze Monitor wordt aangeven dat de banken en verzekeraars zien dat social e-mail als kanaal gaat vervangen, met name wanneer het gaat om contact tussen de organisatie en de klant.
ABN AMRO ziet het belang van online (marketing). Dat blijkt uit o.a. met de ontwikkeling van de betaalservice Tikkie op WhatsApp, met inmiddels meer dan 1 miljoen gebruikers. ABN AMRO gaat op alle kanalen in gesprek met haar volgers, 24/7.
De bank zet Relay42 in als Data Management Platform (DMP) om personalisatie door te voeren en de klant te herkennen, zelfs wanneer de device gedeeld wordt door verschillende gebruikers. Hiermee wordt ABN geholpen met het creëren van een individuele customer journey waarbij de communicatie op iedere klant wordt toegespitst.

UBS

UBS is een grote Zwitserse bank die online goed snapt. In de Harvard Business Review legt Michael Utz, senior digital strategist bij UBS dit uit; “Marketing is te belangrijk om alleen aan marketeers over te laten”. UBS wil dichter bij de klant staan, en daarom zijn ze druk bezig om de omslag te maken van statische naar dynamische content. “Voor ons als bank is dat niet voor de hand liggend, want wij denken van oudsher in bankrekeningen en niet per definitie in bankhouders”. Op de website bieden ze stukjes content aan die afhankelijk van het gedrag worden getoond. En ook in de e-mailmarketing maken ze gebruik van dynamische content, afgestemd op de behoefte van de gebruiker.

FLYNTH

Accountants en adviseursbureau FLYNTH helpen we met het werven van nieuwe leads via de website. Door whitepapers en informatiepakketten ‘gated’ aan te bieden, verwerven we e-mailadressen om daar vervolgens een leadnurturingprogramma op in te zetten. De downloaders krijgen vervolgens content afgestemd op hun behoefte.

Zelf succesboeken?

Als onderneming in de financiële sector zit je natuurlijk gebonden aan veel strenge eisen en regels. Maar gelukkig is er veel mogelijk en kun je concurrenten een stapje slimmer af zijn door de inzet van marketingautomation. Wij vertellen je graag over de slimme inzet van online marketing en marketingautomation. Bij Marketing Guys hebben we veel ervaring met financiële dienstverleners en de inzet van marketingautomation. We doen dat op dit moment onder andere al voor FLYNTH, Financial Lease en 24 Financials. Meld je hieronder aan voor een gratis lunch & learn om vrijblijvend kennis te maken met de mogelijkheden van marketingautomationsoftware.

Deel deze blog