In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Online marketing en social media voor een event

Marketing Guys is de afgelopen 2 jaar sponsor geweest van het Dance Event Summer Energy in Amersfoort. Het festival vond in 2015 plaats op 6 juni en trok ruim 4000 bezoekers. Wij hebben hierbij de online marketing en social media verzorgd:

Dit is voor ons een ontzettend leuk en succesvol project geweest waarbij we veel hebben getest en geleerd. In dit blog een aantal tips voor het succesvol online promoten van je event of festival:

  1. Definieer je doelstelling(en): samen met de organisatie van het event bepaal je een doelstelling voor je online activiteiten. De doelstellingen kunnen bijvoorbeeld omzet, aantal verkochte kaarten (early birds, medium bird, late birds) of bezoekers aan het festival zijn. Vervolgens kun je deze doelstellingen vertalen naar online doelstellingen zoals aantal bezoekers, aantal likers, conversie percentages etc.
  2. Definieer je doelgroep(en): voor ieder event is de doelgroep van essentieel belang. Als je die in zicht hebt is het namelijk relatief eenvoudig deze online te bereiken. voor Summer Energy was de doelgroep: mannen en vrouwen van 18-30 jaar in de regio Amersfoort (straal 20km) die bovendien dance-liefhebber zijn;
  3. Bepaal je online en social channels: als je doelgroep in beeld hebt kun je deze vervolgens online gaan ‘mappen’; waar is de juiste doelgroep te vinden? Voor jongeren zou dit Instagram kunnen zijn maar ook Facebook, Twitter, Pinterest, je website, je nieuwsbrief en adverteren zijn mogelijke kanalen. Voor Summer Energy bleek de doelgroep hoofdzakelijk op Facebook te zitten en daarom hebben we besloten on sdaar voor 95% op te richten. Zo zijn de plaats (Amersfoort), leeftijdscategorie en andere kenmerken goed te vinden op Facebook. We hebben voor Summer Energy 2014 een likersbase opgebouwd van 3000 fans en deze in 2015 uitgebouwd naar 4500. Let er bij de opbouw van je fanbase wel op dat niet kwantiteit leidend is maar kwaliteit! Het is eenvoudig om voor €50 een stel ‘nep-likers’ te kopen maar daar heb je in de praktijk niets aan. Zorg dus dat je je base uitbouwt met mensen uit de doelgroep (stap 2). Dit kun je doen door betaald adverteren maar ook door eenvoudig een post te doen met kaarten die je verloot (immers, mensen die niet willen komen doen niet mee). Onderstaande post is hier een voorbeeld van:
  4. De inzet van betaald adverteren: social media is in de ogen van veel mensen ‘gratis’. Als je echter een event of festival onder de aandacht van je doelgroep wilt brengen zul je moeten adverteren. Op Facebook biedt dat oneindig veel en slimme mogelijkheden, je moet er echter wel mee om weten te gaan. Via Facebook Ads hebben we in 2014 bijvoorbeeld de likers van een DJ (in dit geval Fajah) getarget met een Like&Win. We zijn er hierbij vanuit gegaan dat likers van haar, wonende in de omgeving Amersfoort mogelijk geïnteresseerd zouden zijn in Summer Energy. Die wilden we graag als likers. Dit is gelukt middels volgende post:
  5. Creëren van een online buzz: tijdens de maanden voor het event is het belangrijk om het event zo positief mogelijk onder de aandacht van de fans te brengen om zodoende een buzz te creëren. Wij hebben dit bij Summer Energy gedaan door allerlei gelegenheden aan te grijpen om een leuke actie te doen. Bijvoorbeeld een Valentijns actie:
  6. Hoe kun je van je Likers kopers maken?: Dit is natuurlijk voor de organisatie van ieder festival belangrijk. Het is leuk om 3000 likers te hebben voor Summer Energy maar hoe zorg je ervoor dat die ook een kaartje kopen? Dat doe je onder andere door die Buzz te creëren en juist de dagen voordat de verkoop van de tickets start te zorgen dat je likers dit zien! Dus in het kort: eerst zoveel mogelijk fans verzamelen, in de dagen voor de verkoop zorgen dat zij weten dat de verkoop start en ze hier echt bij moeten zijn. Dat doe je door de juiste posts te plaatsen en die te promoten middels Facebook Ads. Hoe? Daarmee helpen wij je graag 🙂
  7. Social media in de laatste weken voor het event: voordat het event gaat starten intensiveer je de updates. De doelgroep moet in de juiste stemming worden gebracht en het gevoel hebben dat ze echt wat gaan missen als ze er niet bij zijn. Laat dus zien wie er komen, wat voor weer het wordt en bijvoorbeeld hoe het eten op het event geregeld is:
  8. Social media tijdens het event: vlak voor en tijdens het event stellen mensen vragen via social media (kan ik nog kaarten kopen / zijn er kluisjes?). Zorg dat je iemand paraat hebt die de vragen oppakt. Daarnaast willen mensen graag beeld zien. Wij hebben een hashtag (SE15) geïntroduceerd waarmee mensen de foto’s op Facebook, Twitter en Instagram konden vinden. Die kwam ook terug op de foto’s die tijdens het festival gemaakt zijn (in dit geval door Olle Lammers):
  9. Online na je event: Na afloop van je festival zijn er een aantal zaken waar je mee aan de slag kunt zoals reviews, een tevredenheidsonderzoek en lost&found (mensen raken veel kwijt tijdens een dagje feesten..). Dit is allemaal weer van belang voor een eventuele volgende editie. Van Summer Energy komt die editie in 2016 er zeker!

Marketing Guys heeft veel ervaring in social media advies maar ook in de succesvolle uitvoer, zoals dat hierboven duidelijk is geworden. Organiseer je ook een event of festival en wil je daarbij eens bekijken of ondersteuning door ons zinnig is? Neem contact met ons op via 033-7370250 of het contactformulier:

Deze blog is geschreven door Elias Crum, eigenaar en oprichter van Online marketing bureau Marketing Guys uit Amersfoort.

Deel deze blog