In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen, Dashboarding

 

Een online dashboard dat je gaat helpen in 2017

Hoe vaak kijk jij nou eigenlijk echt in Google Analytics? Iedere marketeer weet dat online alles meetbaar is en dat je op die manier een ROI op je online marketing investeringen kunt meten, maar in de praktijk merken wij dat de tools die voorhanden zijn (zoals Google Analytics, Google AdWords, Facebook Insights of andere tools) slechts incidenteel worden gebruikt. Reden? Inloggen op teveel systemen, te gecompliceerd in gebruik en onduidelijkheid over hoe de tools moeten worden ingericht. Zonde en onnodig. Wij hebben daarom – op basis van onze ervaring – een nieuw online dashboard van Klipfolio voor onze klanten geïntroduceerd waarin je de belangrijkste databronnen overzichtelijk kunt samenbrengen.

Meten = Weten: hoe waren de cijfers de afgelopen 12 maanden?

Om je een voorbeeld te geven van een online dashboard hebben we een demo gemaakt en online beschikbaar gesteld. Als je voor het nieuwe jaar doelstellingen hebt bepaald en wilt meten hoe de voortgang is kun je de afgelopen 12 maanden goed als basis nemen:

klipfolio-dashboarding-2017

In de meeste online marketing blogs wordt al langere tijd geroepen dat 2017 het jaar van mobile gaat worden. Hoeveel van jouw bezoekers zijn er dan op dit moment via een smartphone binnengekomen? En zit er een stijgende lijn in?

klipfolio-dashboarding-2017_1

Hetzelfde geldt voor bezoek via de verschillende online kanalen en de bijbehorende conversies:

schermafbeelding-2017-01-05-om-11-50-53

Om ervoor te zorgen dat de cijfers echt gaan leven binnen je organisatie kun je overwegen om de dashboards op een monitor aan de wand te tonen. Afwijkende resultaten vallen dan direct op!

Maatwerk online dashboard: welke cijfers zijn echt belangrijk?

Bovenstaande voorbeelden zijn natuurlijk vrij generiek, maar niet voor iedere marketeer zijn dezelfde cijfers van belang. Voor een webwinkel zijn CTR en abandoned-carts bijvoorbeeld van belang, terwijl voor eigenaren van online portals de engagement en social shares misschien belangrijker zijn. Binnen Klipfolio kunnen we de rapportages op maat maken. Je hebt dan een realtime overzicht waarin je zelf ook weer kunt segmenteren naar wens, bijvoorbeeld door gebruik te maken van drop-downs:

 

Naast de standaard koppelingen met Google Analytics, AdWords en social kanalen zijn er heel veel andere mogelijkheden met Klipfolio. Denk hierbij aan de koppeling met je marketing automation systeem, keyword rankingtools, je CRM systeem en vele andere zaken. Een goed voorbeeld van een marketing automation view (combi met bijvoorbeeld Hubspot, Act-On of Marketo) is onderstaand te vinden. Het geeft je goed inzicht in de resultaten van je lead generation campagnes in 1 overzicht:

Wil jij een maatwerk online dashboard voor jouw organisatie hebben? Neem dan vrijblijvend contact met ons via 033-7370250 of door het onderstaande formulier in te vullen zodat wij specifiek voor jou een indicatie kunnen geven van de investering die hiermee gemoeid is. We kunnen je natuurlijk ook altijd een Klipfolio demo op afstand geven:

Deze blog is geschreven door Elias Crum, digital strategist, marketing automation specialist en oprichter van Marketing Guys.