In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

Online Analytics case: wanneer boeken mensen hun vakantie?

Als je reizen verkoopt, een bepaalde regio promoot of je vakantiehuis wilt verhuren zul je daarvoor ongetwijfeld adverteren. Daarvoor zijn vele mogelijkheden, van bannering, Google Ads, Programmatic Buying en Facebook Ads tot social media campagnes. Welke vorm van promotie je ook kiest, het is altijd van belang om de behoefte van je potentiële klant in het oog te houden om zodoende de effectiviteit van je advertenties zo groot mogelijk te maken. Een van de mogelijkheden is om het online zoekgedrag in kaart te brengen via online analytics. In deze blog een voorbeeld.

Analytics in de praktijk: wanneer boeken mensen hun vakantie?

Op basis van de uitingen die je doelgroep de afgelopen maanden heeft gedaan online (via social media, blog en bijvoorbeeld fora) kun je goed in kaart brengen wanneer iemand zijn/haar vakantie heeft geboekt. Denk hierbij na over de uitingen die iemand zou kunnen doen, in dit voorbeeld zou dat ‘vakantie geboekt’ kunnen zijn. Je kunt die opdracht natuurlijk specifieker maken. Een pakket als bijvoorbeeld Obi4Wan geeft je je de mogelijkheid om op basis van die zoekopdracht uiterst waardevolle data te vinden. Zo is het bijvoorbeeld duidelijk dat mensen hun vakantie vooral in juni, april en januari boeken en niet in oktober en november:

zoekgedrag vakantie geboekt

Naast die maanden is het duidelijk dat vakanties het minst geboekt worden op zaterdagen en het meest op maandag en woensdag en wel tussen 19 en 22 uur:

Dagen van de week analytics Obi4Wan

 

Mensen zitten die avonden blijkbaar op de bank of zijn onderweg, gezien het feit dat merendeel van de uitingen is gedaan op een Android of iOS smartphone of tablet:

Percentage zoekers naar device Obi4Wan

Bovenstaande grafieken zijn verkregen uit Obi4Wan.

Waardevolle data voor je online strategie

Bovenstaande data is dus eenvoudig te vinden en is bovendien van grote waarde voor je online advertentie strategie. Op basis van de bovenstaande case zou je bijvoorbeeld bij het opzetten van je AdWords (incl. je display Ads) en je Facebook Ads campagne rekening kunnen houden met de volgende zaken:

  • Planning & budgetverdeling: zorg er bijvoorbeeld voor dat 60% tot 70% van je budget in deze maanden gereserveerd staat. Het overige deel geef je in de resterende maanden uit;
  • Tijdstippen vertoningen: zorg dat je je budget vooral inzet op de avonden tussen 19-22 uur, en zet wat minder in op de zaterdag. Hiermee kun je je concurrenten voor zijn door strategisch te bieden op die tijden;
  • Mobiele Ads: het overgrote deel van de zoeker zal via Android of iOS zoeken. Stem dus zowel je Google AdWords als je Facebook Ads af op die doelgroep. Dat zijn eenvoudige instellingen maar moeten wel even gedaan worden! Ook met je remarketing is hier goed rekening mee te houden.

Online strategie en uitvoering vereist kennis

Marketing Guys verzorgt voor vele klanten online campagnes. Hierbij houden we rekening met de doelgroep en uw wensen. Hulp nodig? Neem contact met ons op via 033-7370250 of onderstaand contactformulier.
Tip: bekijk ook onze pagina speciaal voor Travelmarketing 3.0 hier.

Deel deze blog