In Blogs | De laatste marketingontwikkelingen

 

62% van MKB weet niet of hun marketing werkt. Jij wel?

In een onderzoek van Infusionsoft dat deze week onder andere gepubliceerd werd op Marketingland is duidelijk geworden dat maar liefst 62% van de MKB’ers niet weet of de marketing die ze doen überhaupt werkt. De deelnemers aan dit onderzoek waren Amerikaanse bedrijven, dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit 1-op-1 ook voor Nederlandse markt geldt, maar in de praktijk komen wij ook vaak marketeers tegen die weinig weten over de resultaten van hun marketinginspanningen. In deze blog leggen we uit hoe je eenvoudig inzicht krijgt.

De basis: wat meet je online en hoe rapporteer je?

Bij Marketing Guys hebben we een aanpak ontwikkeld waarin we als eerste de doelstellingen in kaart brengen. Deze doelstellingen moeten meetbaar zijn, zodat je dus kunt zien of jouw marketing zin heeft en bijdraagt aan het succes dat je nastreeft als organisatie. De online doelen zijn vaak afgeleiden van de bredere doelstellingen die een organisatie heeft; deze vertaal je naar online doelstellingen Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Bezoekers op de website (nieuw, terugkerend)
  • Aantal leads via de website
  • Aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief
  • Verkocht aantal producten
  • Conversie percentage (CTR)
  • Verkeer vanaf online kanalen
  • Ranking van je belangrijkste keywords

Omdat bijna alles online meetbaar is, bestaat het risico dat je teveel wil meten. Als je bijvoorbeeld je Google Analytics instelt heb je al tientallen mogelijkheden. Door de bomen zie je het bos niet meer. Ons advies: maak een standaard rapportage met daarin hooguit 6 KPI’s. Deze KPI’s bekijk je maandelijks (of vaker als je wil uiteraard) en op basis van de resultaten analyseer je wat er gebeurt en trek je conclusies en geef je aanbevelingen.

Een erg belangrijk onderdeel van het rapporteren is het doen van een juiste nulmeting. Immers, alleen als je nu weet wat je doet kun je verbeteringen voor de toekomst meetbaar maken! In de nulmeting neem je al je KPI’s mee.

Bronnen van data voor online marketing rapporten

Zoals gezegd zijn er in Google Analytics veel gegevens voorhanden. Dit is daarom ook een goede start voor je rapportage. Er zijn echter een aantal zaken die je beter uit andere tools kunt halen. Denk hierbij aan:

De genoemde tools dienen als input om jouw rapportage compleet te maken. Vervolgens ga je deze interpreteren en onderneem je eventueel actie.

Hulp nodig bij je online strategie?

Wij helpen vele bedrijven en instellingen met het  formuleren en succesvol inzetten van de online (content) strategie. Wil je daar meer over weten? Bel ons dan op 033-7370250 of vul ons contactformulier in voor een vrijblijvende afspraak:

De blog is geschreven door Elias Crum, online strateeg en eigenaar van Marketing Guys.

Deel deze blog